Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Zo verbetert Amersfoort de dienstverlening aan burgers en andere stakeholders

“Een vlekkeloze dienstverlening aan burgers en andere stakeholders staat of valt bij ketenmonitoring.” Deze kraakheldere uitspraak van Redmar Blik, teamleider ICT-beheer bij de Gemeente Amersfoort, komt niet uit de lucht vallen. “We willen de beschikbaarheid van diensten inzichtelijk maken voor businessmanagers, vanuit de gebruiker dus. Daarnaast is het net zo belangrijk dat we als ICT-afdeling controle hebben over alle technische mogelijkheden. Hierbij is het essentieel dat diensten als basisregistratie en de website altijd up and running zijn. Businessmanagers hebben niets aan technische termen, ze willen gewoon weten of een dienst het doet.”

No-nonsense voor ICT én gebruiker

Na overleg met InSpark koos de Gemeente Amersfoort voor een topdownsysteem: “Businessmanagers zien alleen wat voor hen relevant is, de bovenste laag. Zelf klikken we door naar de diepere niveaus, waar we de onderliggende services monitoren.” De kracht van InSpark zit hem volgens Blik in de technische en vaardige consultants. “Die communiceren heel goed met onze technische mensen, op wat ik altijd ‘bliep-bliep-101’-niveau noem. Tegelijkertijd denken ze mee op tactisch of strategisch niveau. InSpark is een no-nonsenseclub, pragmatisch. Geen ellenlange trajecten, maar een doorlooptijd van maximaal twee maanden, goed afgebakend en duidelijk gedefinieerd.”

Vertrouwd, snel en duidelijk in gebruik

Operations Manager is geïntegreerd met SharePoint, een platform dat vaak als intranet-raamwerk wordt gebruikt. Handig, volgens Blik: “We kunnen het dashboard plaatsen op teamsites of een MySite-plek. Vertrouwde plekken voor gebruikers, daar komen ze toch al. Nu zien ze er óók of diensten beschikbaar zijn.” De licentie voor probleemsignaleringssysteem Microsoft System Center Operations Manager (SCOM) was al beschikbaar doordat System Center Configuration Manager (SCCM) al in huis was. “Dankzij SCOM kunnen we snel pinpointen wat er aan de hand is. Gaat een dienst op rood, dan neemt de verantwoordelijke op de afdeling contact met ons op en ondernemen we direct actie. Vaak komt het niet eens zo ver, want veel probleemoplossing hebben we geautomatiseerd.” Ook voor effectieve monitoring is Blik helemaal up-to-date: “Dankzij de probes van Microsoft, controle-instrumenten die fouten detecteren om van buitenaf te bekijken of de website up is. Zolang de probe zijn triggers ‘Welkom bij Amersfoort’ ziet, doet de website het. Monitoren an sich deden we wel. Nu zijn we sneller in het oplosproces. We verkorten de doorlooptijd van een eventueel incident, doordat we eerder getriggerd worden. Zo draagt SCOM bij aan betere dienstverlening aan klanten – burgers en intern.”

De keuzes die we samen met Gemeente Amersfoort maakten

  • Operations Manager is geïntegreerd met SharePoint om op voor gebruikers vertrouwde plekken te zien of diensten actief zijn en werken.
  • Ketenmonitoring met System Center Operations Manager (SCOM) geeft 24/7 inzicht in de beschikbaarheid van diensten.
  • Met SCOM zijn problemen nauwkeurig te lokaliseren.
  • Met probes van Microsoft is van buitenaf te bekijken of de website actief is.
  • Na analyse en een plan van aanpak zetten de consultants van InSpark de eerste keer alles netjes neer en namen de tijd om alles goed uit te leggen. In de opdracht zat dus gelijk een stuk training.
  • Om de kosten laag te houden kan met een strippenkaart de expertise van InSpark worden ingevlogen wanneer dat nodig is.

En tot slot: nog wat achtergrond over dit project

Als moderne gemeente streeft Amersfoort naar vlekkeloze dienstverlening aan burgers en andere stakeholders. Daarbij is het essentieel dat diensten als basisregistratie en de website altijd werken. Ketenmonitoring met System Center Operations Manager (SCOM) was dan ook een logische keuze: businessmanagers hebben 24/7 inzicht in de beschikbaarheid van hun diensten en de ICT-afdeling is meer in control.