Future Decoded #7: Citymarketing Eindhoven – duidelijke keuzes zijn de basis voor succes

Peter Kentie voelt zich een ‘nieuwsgierig jongetje van 55 jaar’ en heeft aan den lijve meegemaakt hoe een crisis kan louteren. In de decennia dat Eindhoven een diep dal doormaakte – met grote reorganisaties bij Philips en flinke verzwakking van andere grote bedrijven zoals Daf – had hij zelf een reclamebureau. Met twee belangrijke klanten. Juist: Philips en Daf.

De regio maakte in die decennia een ‘rocky ride’ mee en zag ook met lede ogen aan hoe Philips haar hoofdkantoor naar Amsterdam verschoof. Eindhoven leek een aangeslagen bokser die het einde van zijn loopbaan had bereikt en in de vergetelheid verdween.

Inmiddels weten we beter. De Campus van Eindhoven staat wereldwijd bekend als de slimste vierkante kilometer ter wereld, die goed is voor vier patenten per dag(!). De stad zelf bruist als nimmer tevoren met cultuur en design. En Eindhovenaren zijn trots op hun stad. Het mooiste symbool daarvan is misschien wel hoe rapper Fresku vol trots zijn pet met het nieuwe beeldmerk van Eindhoven draagt.

Peter Kentie is nu verantwoordelijk voor de citymarketing en gaf tijdens Future Decoded een inkijkje in hoe Eindhoven deze opmerkelijke wederopstanding heeft geflikt. Centraal daarbij staat een eenvoudige formule: onconventioneel * samenwerking = energie.

Over die samenwerking: “We kiezen er nadrukkelijk voor om partijen bij elkaar te trekken in alles wat we doen. Ook bij de ontwikkeling van dat beeldmerk bijvoorbeeld. Waarbij we de stad vooral ook uitnodigen en stimuleren er zelf een verdere invulling aan te geven, onder meer met een eigen onderscheidend lettertype.”

En over het begrip ‘onconventioneel’: “We hebben een stevige ambitie, namelijk om bij de top tien van de creatieve innovatieve regio’s ter wereld te horen, dus in hetzelfde rijtje als Silicon Valley. Dat vereist lef om dingen anders te doen. Mooi voorbeeld is de Dutch Design Week, waarin we eigenlijk niet zozeer de ontwerpen zelf laten zien maar ook de weg erheen.” Last but not least is ook focus belangrijk. “We richten ons primair op aantrekkingskracht voor talent, niet primair op de inwoners.” Door slim te ‘scoren’ in de media lukt dat vrij goed, ook internationaal. Zo laat Solar Team Eindhoven de wereld op een geweldige manier kennis maken met wat er mogelijk is met zonnecellen op auto’s. De bijbehorende media-aandacht voor Stella – de eerste familie-auto op zonnecellen –  bouwt mee aan de reputatie van een slimme stad. Kentie, vol trots: “We wonnen er een Crunchies Award mee, en lieten daar Apple en Tesla achter ons.” Met andere woorden: David kan Goliath best verslaan!

 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!