Gemeente Noordoostpolder sluit aan op MijnOverheid Lopende Zaken

MijnOverheid Lopende Zaken is een persoonlijke internetpagina die burgers inzicht geeft in hun zaken bij de overheid, zoals de status van een vergunning- of subsidieaanvraag. Via MijnOverheid kunnen inwoners van de gemeente Noordoostpolder persoonlijke gegevens en de status van overheidszaken raadplegen. De gemeente is gestart met informatie over Meldingen Openbare Ruimte en een aantal zaaktypes voor burgerzaken, zoals ‘verhuizing’ en ‘uittreksel BRP’.

Meer transparantie
Naast informatie over zaken bij de gemeente biedt Lopende Zaken ook informatie over zaken die spelen bij andere overheidsinstanties. Daarnaast kunnen burgers via de service hun persoonlijke gegevens raadplegen die bij verschillende overheidsinstanties geregistreerd staan, zoals NAW- en voertuiggegevens.

De aansluiting op MijnOverheid zorgt zo voor meer transparantie. Gemeenten besparen bovendien kosten omdat burgers veel informatie zelf kunnen opzoeken, waardoor er minder telefonische vragen binnenkomen.

Eerste gemeente die aansluit via Digikoppeling
De aansluiting van het zaaksysteem van de gemeente Noordoostpolder op MijnOverheid verloopt via de Digikoppeling, de standaard voor veilige gegevensuitwisseling binnen de overheid. Noordoostpolder is de eerste gemeente die via Digikoppeling aansluit op MijnOverheid Lopende Zaken.

Domeinspecifieke systemen bij de gemeente, zoals de burgerzakenapplicatie Key2Burgerzaken, geven zaakinformatie door aan het achterliggende systeem. Via Digikoppeling worden de gegevens vervolgens uitgewisseld met de landelijke voorziening MijnOverheid Lopende Zaken, zodat burgers het proces online kunnen volgen.

Ook aansluiten?
Wilt u met uw organisatie ook aansluiten op MijnOverheid? Neem dan vrijblijvend contact op met onze binnendienst via info.pss@centric.eu of bel (0182) 34 57 01.

 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!