Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Dynamics CRM 2015: de 5 beste features

In mijn vorige blog beschreef ik Dynamics CRM 2013 als een grote stap vooruit. Nu, nog geen half jaar verder, mag ik alweer schrijven over de volgende versie van CRM. Sinds een paar weken gebruik ik de preview-release van Dynamics CRM 2015, die nog dit jaar uit moet gaan komen. In deze blog de top vijf van nieuwe functionaliteiten.

Microsoft beloofde twee keer per jaar een grote release en lijkt die belofte dit jaar waar te maken. Dynamics CRM 2013 SP1 (ook wel Spring Release ’14 genoemd) kwam halverwege 2014 uit en nog vóór het eind van het jaar moet Dynamics CRM 2015 voor klanten beschikbaar zijn. Opnieuw maakt Microsoft het de gebruiker op verschillende manieren makkelijker. Hieronder de vijf functionaliteiten waarover ik het meest enthousiast ben.

1. Zoeken
Tot nu toe was het niet mogelijk om in meerdere recordtypen tegelijk te zoeken. Dynamics CRM 2015 brengt daar verandering in. In navolging van de zoekfunctionaliteit op de tabletversie van CRM, kun je nu ook in de browser meerdere recordtypen doorzoeken. De beheerder bepaalt welke typen er in zoekresultaten verschijnen. Standaard zijn dit accounts, contactpersonen, leads en verkoopkansen.

2. Productcatalogus
Dynamics CRM 2015 kent een vernieuwde productstructuur. Daardoor kun je voortaan productfamilies en productbundels aanmaken. Door producten (of diensten) op deze manier aan elkaar te koppelen, creëer je meer mogelijkheden voor cross- en upselling. Accountmanagers worden actief gewezen op deze mogelijkheden, met meer verkoop als gevolg.

Waar CRM voorheen een standaard rekensysteem voor producten en prijslijsten gebruikte, kun je vanaf CRM 2015 je eigen rekenmodule inrichten. Hoever de mogelijkheden op dit gebied uiteindelijk gaan, moet de toekomst nog wel uitwijzen. Ook zijn de prijslijsten zelf onder handen genomen. Deze kunnen regioafhankelijk worden aangemaakt. Zodra er nu een verkoopkans wordt geregistreerd, koppelt CRM deze op basis van de regio van de bijbehorende account aan de juiste prijslijst.

3. Mobiele verbeteringen
De mobiele ervaring van CRM is flink verbeterd. Offline gebruik op een mobiel apparaat is nu bijvoorbeeld mogelijk. Zodra het apparaat online is, wordt de data alsnog gesynchroniseerd. Ook kun je in CRM 2015 per dashboard instellen of deze ook mobiel beschikbaar moet zijn. Zo kunnen mobiele gebruikers meerdere dashboards raadplegen. In de huidige versie van Dynamics CRM was dat op tablets nog niet mogelijk.

4. Servicemanagement
In Dynamics CRM 2013 SP1 werden SLA’s (service level agreements) geïntroduceerd. De mogelijkheden hiervan zijn verder uitgebreid in CRM 2015. Je kunt bijvoorbeeld meerdere soorten SLA’s definiëren. Daarmee kun je flexibeler inspelen op de wensen van de klant en de eisen die aan de service gesteld worden.

Sinds de komst van de SLA’s is het ook mogelijk er een afhandelingstijd aan toe te kennen. De teller hiervoor gaat lopen zodra er een melding (incident, vraag, wijzigingsverzoek) wordt aangemaakt. Vanaf CRM 2015 kan die teller ook op pauze worden gezet of opnieuw worden gestart.

5. Business Proces Flow
Tot slot zijn de mogelijkheden van de Business Process Flow (BPF) uitgebreid. De BPF ondersteunt gebruikers actief in werkprocessen. Bij een klacht is het proces dat de klantenservicemedewerker doorloopt bijvoorbeeld anders dan bij een vraag. In CRM 2015 is het mogelijk om processen aan te passen aan het type melding.

Conclusie: prima release
Ik gebruik de preview van Dynamics CRM 2015 nu enkele weken. Vanuit het perspectief van de gebruiker en dat van de CRM-beheerder, vind ik dit opnieuw een prima release. Natuurlijk liggen er nog voldoende kansen voor Microsoft om het product verder te verbeteren, maar ik weet zeker dat deze nieuwe mogelijkheden het leven van veel gebruikers nu al een stuk eenvoudiger gaan maken.

Lees ook de vorige blog: Dynamics CRM 2013: een grote stap vooruit