Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Nieuwe fases voor gemeenten met Microsoft Teams

Microsoft Teams succesvol integreren met telefonie

Veel gemeenten — en andere (semi)overheden — kiezen momenteel voor het gebruik van Microsoft Teams als breed communicatieplatform. Na het noodgedwongen thuiswerken door de coronacrisis wordt Microsoft Teams nu een steeds breder communicatiemiddel. Na de focus op thuiswerken, zetten veel organisaties nieuwe stappen om de mogelijkheden voor samenwerking en bereikbaarheid verder uit te breiden. De mogelijkheden succesvol benutten, vereist bij gemeenten vooral goede integraties met bestaande systemen, zoals de koppeling met hun telefonie.

Belangrijke aandachtspunten voor gemeenten

Voor de doorontwikkeling van Microsoft Teams bij gemeenten zijn integraties met de telefonie en belangrijke systemen (zoals het zaaksysteem en de klantenkaart) een belangrijke stap. Om deze stap te zetten, zijn er drie, vaak belangrijke, aandachtspunten.

1. Veel verschillende (legacy) applicaties

Gemeenten werken met veel verschillende systemen die soms deels verouderd zijn. Daardoor zien organisaties vaak op tegen een ‘enorme stap’ die riskant lijkt omdat in hun kernsystemen veel belangrijke gegevens zitten. Toch hoeft deze stap niet zo ‘groots’ te zijn. Het verder ontwikkelen van de ICT-omgeving en integratie van systemen hoeft geen ‘revolutie’ te zijn.

2. Grote behoefte aan inzicht in beschikbaarheid

Voor goede bereikbaarheid en samenwerking in organisaties worden steeds meer communicatiekanalen benut, zoals: telefonie, e-mail, Microsoft Teams en bijvoorbeeld de afzonderlijke systemen van het Klant Contact Center (KCC). Dat moet natuurlijk wel overzichtelijk blijven. Dit kan door de systemen te integreren zodat het voor gebruikers overzichtelijk en gebruiksvriendelijk

functioneert als één systeem.

3. Blijf onafhankelijk van techniek en leverancier

Twee dingen zijn zeker: kunnen (samen)werken op afstand wordt belangrijker en de technische mogelijkheden blijven zich snel ontwikkelen. Organisaties moeten zich daarom niet blindstaren op de techniek of leveranciers. Zoek daarom een partner die onafhankelijk van techniek en leveranciers met de keuzes en benodigde integraties voor hun

ideale ICT-omgeving. Die omgeving ziet er over vijf jaar waarschijnlijk alweer anders uit. Maar daarvoor hoeft u nu nog geen keuzes te maken.

Belang integraties en samenhang met de cloud

De keuze voor Microsoft Teams hangt vaak samen met de keuze voor de stap naar ‘de cloud’, ook voor telefonie. Dit kan grote voordelen bieden, maar wij zijn ook graag realistisch: de cloud alleen is geen wondermiddel. Het kan wel een heel krachtig hulpmiddel zijn. Om het op die manier te benutten, moet u vooral de vele mogelijkheden die er zijn doelgericht kiezen en inzetten voor uw organisatiebehoeften. Dat geldt ook precies zo voor het gebruik van Microsoft Teams en de verdere integratie voor de communicatie, bereikbaarheid en samenwerking in uw organisatie.

Download hieronder de gratis whitepaper ‘Microsoft Teams succesvol integreren met telefonie’.

Zetacom biedt slimme oplossingen voor de complexe ICT-vraagstukken van vandaag en morgen. Het is de ICT-specialist en system integrator voor naadloze, integrale communicatieoplossingen. Ze helpen organisaties om werkprocessen, bereikbaarheid en samenwerking te verbeteren, dankzij slimme technologie. Zetacom heeft jarenlange ervaring opgebouwd, met name als partner voor bedrijven in de care-, cure-, overheidssector en zakelijke markt.

Lees verder

 

Bezoek de website