Klantcommunicatie verbeteren met klantgericht werken

Gemeente Veere trekt met succes haar eigen (informatie)plan

Klantcommunicatie verbeteren met klantgericht werken

De Zeeuwse gemeente Veere is met haar 21 duizend inwoners niet één van de grootste gemeenten in Nederland. Wel is ze een van de meest vooruitstrevende gemeenten op het gebied van klantcommunicatie. Op het gebied van informatiebeheer, digitaal en zaakgericht werken, de inzet van social media en het beleggen van verantwoordelijkheden, is er steeds meer ruimte voor innovatie. De gemeente Veere heeft informatie als kritisch bedrijfsmiddel onderkend. Tevens aanvaarden ze hier de consequenties van.

Klantgericht werken om te informeren en geïnformeerd te worden

De bedrijfsvoering van een gemeente moet naast efficiënt ook klantgericht zijn. Inspelen op vragen vanuit de samenleving is hier ook onderdeel van. Veere heeft zowel digitaal, als zaakgericht en klantgericht werken doorgevoerd. Hiervoor hebben ze gekozen om optimaal te kunnen informeren, maar ook om geïnformeerd te worden. Hierdoor ontstaat er ruimte voor initiatief en innovatie.

Open en transparante uitstraling

Bij binnenkomst op het gemeentehuis in Domburg merk je meteen de openheid en transparantie. De receptioniste zit achter een laag bureau. Dit maakt het makkelijk om aan te schuiven en straalt gelijkwaardigheid uit. Deze visie vertalen ze ook door naar de communicatiemiddelen, waarbij ze gebruikmaken van Twitter. Met Twitter krijgen ze snel informatie van buitenaf en bijna live contact met inwoners, klanten en bedrijven.

Sneller en effectiever werken

Nieuwe initiatieven, welke bij mensen binnen de organisatie vandaan komen, maken de bedrijfsvoering sneller en effectiever. Denk bijvoorbeeld ook aan de introductie van WhatsApp als klantcommunicatiemiddel. Dit had als gevolg dat het aantal telefoontjes gereduceerd is met 50 procent. 

De klantcommunicatie verbeteren

Wil jij ook aan de slag gaan met klantgericht werken en de klantcommunicatie verbeteren? Deze klantcase van de gemeente Veere kan je hierbij wellicht helpen of nieuwe ideeën geven. Download de klantcase en lees verder.

Dit artikel is een onderdeel van het Enterprise Information Management Magazine. Wil je het volledige magazine downloaden? Klik dan hier voor meer informatie.

 

Download artikel:
Klantcommunicatie verbeteren met klantgericht werken

Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.

 

Bedankt voor uw aanvraag! Open hieronder uw document. Wilt u ook op de hoogte blijven middels onze nieuwsbrief?

Openen en inschrijven


Wilt u het artikel direct openen?

Alleen het artikel openen
 

Graag ontvang ik per e-mail het volgende artikel;
Klantcommunicatie verbeteren met klantgericht werken

Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.

 
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!