Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving

Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving

Anne Schipper, directeur van Omgevingsdienst Rivierenland (ODR), kan tevreden zijn en met nog meer vertrouwen de toekomst tegemoet zien. Vanaf april is de ODR volgens schema actief geworden. Voor Gelderland en de aangesloten gemeenten voert de ODR de werkzaamheden uit als destijds bedoeld wordt met de start van de Omgevingsdiensten in het land. De basis wordt gevormd door digitaal en adequaat informatiebeheer.

De ODR handhaaft, beoordeelt en verleent milieuvergunningen voor de aangesloten gemeenten en de provincie Gelderland. Voor een deel van de gemeenten en de provincie Gelderland doet ze deze activiteiten ook voor de overige wabo-taken. Anne Schipper zegt hierover: ‘Op het moment dat duidelijk was dat de ODR zou gaan starten, hebben we met de deelnemers de koppen bij elkaar gestoken en bedacht hoe we dit zouden aanpakken.’

Het was noodzakelijk dat de onderliggende informatie beschikbaar kwam voor de ODR om de diensten te kunnen verlenen zoals bedoeld. Dit betekende een hele omslag voor tien gemeenten en de provincie. Papieren dossiers moesten nog gedigitaliseerd worden en beschikbaar komen voor de medewerkers van de ODR. Daarnaast wilden de deelnemers van de gelegenheid gebruik maken om het plaats- en tijdonafhankelijk werken te introduceren.

Inventarisatie is erg belangrijk bij het herindelen van de informatiestromen. Zo vertelt Schipper: ‘Duidelijk was dat om de uitgesproken ambitie te kunnen halen, informatie digitaal moest zijn en processen optimaal ingericht waar mogelijk geautomatiseerd. Jaarlijks zouden naar verwachting zo’n 15.000 zaken door de ODR moeten worden afgehandeld. Dat betekent dus ook dat alle informatie voor die zaken digitaal beschikbaar en gestructureerd opgeslagen moeten zijn. Doxis is de partij geweest die ons heeft geadviseerd over de te volgen weg en ons geholpen heeft bij de implementatie. Kortom, om het concept dat we hadden uitgedacht met zijn allen, werkend te maken.’

Download dit document
In dit document vertelt Directeur Anne Schipper van Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) hoe provincie Gelderland en tien aangesloten gemeenten hun informatiestormen hebben gedigitaliseerd. In dit document leest u welke stappen de heer Schipper heeft toegepast om de transformatie naar digitalisering zo goed mogelijk te laten verlopen en welk obstakels Omgevingsdienst Rivierenland tegenkwam tijdens de digitalisering. 

 

Download artikel:
Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving

Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.

 

Bedankt voor uw aanvraag! Open hieronder uw document. Wilt u ook op de hoogte blijven middels onze nieuwsbrief?

Openen en inschrijven


Wilt u het artikel direct openen?

Alleen het artikel openen
 

Graag ontvang ik per e-mail het volgende artikel;
Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving

Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.

 
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!