Almere pakte proces van archiefzorg grondig aan

Meer grip op jaarlijks archiefinspectierapport

Almere pakte proces van archiefzorg grondig aan

Toen Remco Schilderinck in oktober 2017 aantrad als CIO bij de gemeente Almere kreeg hij onmiddellijk de kans om zijn pragmatische aanpak in de praktijk te brengen. Het proces rondom het bewaken en de verantwoording van de archiefzorg was toe aan een grondige update. Samen met Pearl Hagen van Doxis Informatiemanagers bracht hij het proces van de archiefzorg in kaart en gingen ze aan het werk om de doorloop van het proces te verbeteren.

Waar wringt de schoen?

Nadat de bevindingen van de jaarlijkse archiefinspectie werden gecommuniceerd, heerste er veel onduidelijkheid over de acties en verantwoordelijkheden die werden verwacht. Het was het startpunt van een lang proces waarbij een management letter werd opgesteld naar het College van B&W. Deze reactie op het rapport volgde eerst een ambtelijke route, ging daarna de bestuurlijke route in en eindigde uiteindelijk bij de toezichthouder, de provincie. We hoeven je niet te vertellen dat dit een uiterst traag en moeizaam proces was. Bovendien was het afhankelijk van personen en niet van rollen, viel iemand weg dan stopte ook meteen het hele proces.

Plan van aanpak

Hoe slaagden Remco en Pearl erin om dit proces efficiënter en sneller te laten verlopen? Welke concrete oplossingen bedachten ze? Lees er alles over in deze case over de archiefzorg bij de gemeente Almere.

 

Download artikel:
Almere pakte proces van archiefzorg grondig aan

Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.

 

Bedankt voor uw aanvraag! Open hieronder uw document. Wilt u ook op de hoogte blijven middels onze nieuwsbrief?

Openen en inschrijven


Wilt u het artikel direct openen?

Alleen het artikel openen
 

Graag ontvang ik per e-mail het volgende artikel;
Almere pakte proces van archiefzorg grondig aan

Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.

 
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!