Artikelen over Informatiemanagement bij gemeenten

Veelvoorkomende best-of-breed uitdaging opgelost bij gemeente Noordoostpolder

Veelvoorkomende best-of-breed uitdaging opgelost bij gemeente NoordoostpolderDe gemeente Noordoostpolder stapte over van een all-in-one zaaksysteem naar een best-of-breed oplossing. Bij de implementatie van de nieuwe systemen stak een oud probleem de kop op: tussen de losse componenten werd onvoldoende metadata uitgewisseld. Het maakte duurzaam digitaal archiefbeheer onmogelijk en was funest voor de doorzoekbaarheid van het nieuwe Corsa/DMS. Lees in deze klantcase hoe gemeente Noordoostpolder en BCT dit aanpakten.

Bekijk 'Veelvoorkomende best-of-breed uitdaging opgelost bij gemeente Noordoostpolder'

Wat brengt automatisering van de purchase-to-pay keten jouw gemeente?

Wat brengt automatisering van de purchase-to-pay keten jouw gemeente?Bij de gemeentelijke purchase-to-pay keten zien we veel vertragingen, frustraties en onduidelijkheden bij dit proces. Goedkeuringsaanvragen gaan verloren, bestelbonnen zijn incompleet en door decentralisatie van het aankoopbeleid is er geen overzicht. Dat moet beter kunnen! Ontdek hier hoe de automatisering van de purchase-to-pay keten bijdraagt aan financiële voorspelbaarheid, controle en transparantie.

Bekijk 'Wat brengt automatisering van de purchase-to-pay keten jouw gemeente?'

Remote sensing: wat, waarom en hoe

Remote sensing: wat, waarom en hoeDeze whitepaper neemt je mee in de wereld van remote sensing. Wat is het precies, wat zijn de voordelen en hoe combineer je het met kunstmatige intelligentie. Deze whitepaper vertelt in detail wat remote sensing is en waar het al volop wordt ingezet. Verder vind je praktische tips zodat ook jij aan de slag kan met remote sensing en machine learning.

Bekijk 'Remote sensing: wat, waarom en hoe'

Met één been in de toekomst

Met één been in de toekomstIn het tweede deel over de reis van gemeenten richting virtueel werken lees je meer over de transitie naar digitaal werken. Hoe ziet een hybride gemeente eruit? Wat zijn de uitdagingen die gemeenten moeten aanpakken in deze fase? Welke invloed heeft deze manier van werken op medewerkers? Hoe bereiden we ons voor op de volgende fase? Download deze whitepaper en reis met ons mee!

Bekijk 'Met één been in de toekomst'

Analoog werken met digitale middelen

Analoog werken met digitale middelenTechnologie zorgt ervoor dat ons werk er binnen een aantal jaar heel anders zal uitzien. Hoe verloopt het proces van analoog werken naar het vergezicht van virtueel werken? Welke haltes bevinden zich op onze weg richting toekomst? Deze whitepaper laat je kennismaken met de overgang van analoog naar hybride werken. Is jouw gemeente klaar voor de reis?

Bekijk 'Analoog werken met digitale middelen'

GDPR: heb je alles op orde?

GDPR: heb je alles op orde?De overheid heeft een voorbeeldfunctie, er wordt dus met argusogen gekeken of na 25 mei 2018 overheidsinstanties wel echt GDPR-compliant zijn. Onderzoek toont aan dat er voor velen nog werk aan de winkel is, daarom verzamelden wij de 7 grootste valkuilen. Voorkom een slechte beurt en controleer met deze checklist of jouw organisatie er echt klaar voor is.

Bekijk 'GDPR: heb je alles op orde?'

Een beter milieu begint met informatiemanagement

Een beter milieu begint met informatiemanagementDe Omgevingsdienst Regio Utrecht verzamelt bergen informatie. Die is nodig om 15 gemeenten te ondersteunen bij milieu- en omgevingstaken. De betrouwbaarheid, veiligheid en toegankelijkheid van de data vallen mede onder de verantwoordelijkheid van Jelle Dokter, teammanager van het Bedrijfsbureau. Hij vertelt in dit artikel hoe hij en zijn collega’s het informatiemanagement van de dienst naar een hoger niveau tilden.

Bekijk 'Een beter milieu begint met informatiemanagement'

Digitaliseren van alle documenten in 10 tips

Digitaliseren van alle documenten in 10 tipsElk bedrijf wil af van papieren documenten. Liever hebben organisaties een digitaal archief en zetten ze nieuw, inkomend papier zo snel mogelijk om in digitale bestanden. Die zijn goedkoper te bewaren en een stuk sneller terug te vinden. Hoe bedrijven al hun documenten snel, efficiënt en duurzaam digitaliseren, lees je in Hoe kwalitatief & efficiënt digitaliseren? #10 tips & aandachtspunten. Met deze praktische handvatten wordt digitaliseren een succes.

Bekijk 'Digitaliseren van alle documenten in 10 tips'

Het digitaliseren van documenten is arbeidsintensief maar de moeite waard

Het digitaliseren van documenten is arbeidsintensief maar de moeite waardDe digitaliseringsslag van documenten heeft bij veel organisaties al plaatsgevonden. Toch zijn er bedrijven die nog niet alles gedigitaliseerd hebben. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat nog niet alle processen hiervoor klaar zijn. Digitaliseren is een flinke klus, maar met de komst van server-gebaseerde software kan dit proces flink verkort worden. Ontdek in deze whitepaper 5 redenen waarom server-gebaseerde software voor jou kan werken en waarom.

Bekijk 'Het digitaliseren van documenten is arbeidsintensief maar de moeite waard'

Verschuiving HRM-taken richting lijnmanagement. Goed idee? Of valkuil?

Verschuiving HRM-taken richting lijnmanagement. Goed idee? Of valkuil?De huidige trend in HRM is de verschuiving van HRM-taken richting het lijnmanagement. Hoewel er enkele nadelen aan kleven, overheersen de voordelen. Wat zijn deze voor- en nadelen? Hoe kun je het aanpakken en zorgen dat de lijnmanager en de HRM-manager nut en noodzaak van een optimale informatievoorziening inzien? Lees er meer over in deze whitepaper.

Bekijk 'Verschuiving HRM-taken richting lijnmanagement. Goed idee? Of valkuil?'

Digitale data: het opruimen van de zolder

Digitale data: het opruimen van de zolderNu het archief geen fysieke ruimte meer inneemt liggen de mogelijkheden voor het verzamelen van digitale data open. Hoe zorgen we ervoor dat een oneindig digitaal archief geen oneindige rommelzolder wordt? Wat is hiervan de impact voor de digitale duurzaamheid? Lees in deze whitepaper stap voor stap waar je rekening mee moet houden bij het selecteren van digitale data.

Bekijk 'Digitale data: het opruimen van de zolder'

Een regievoerende overheid moet sturen en beslissen

Een regievoerende overheid moet sturen en beslissenDe overheid is niet zozeer een uitvoerende organisatie, maar wel een sturende organisatie. Toch zijn veel gemeenten in de loop der tijd steeds meer taken zelf gaan uitvoeren. Met een nieuwe invulling van de rol als regisseur kunnen gemeenten vele kosten besparen door gebruik te maken van kennis in de samenleving. Want als anderen het beter en sneller kunnen doen, is het toch beter om uit te besteden? Lees in dit artikel verder over de regievoerende overheid.

Bekijk 'Een regievoerende overheid moet sturen en beslissen'

De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraal

De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraalHoe kun je samenwerken één digitale overheid als het achter de gevel niet klopt? Ambassadeur Gemeente bij Bureau Digicommissaris, Ruud de Vries, geeft aan dat hier een belangrijke reden voor is. Gemeenten hebben moeite om de ontwikkelingen bij te houden. Waarom kan de concumentenwereld dit wel en de overheid niet? Een goed ingeregelde customer journey is bij een webwinkel al succesvol ingericht. Lees meer over de digitale overheid in dit artikel.

Bekijk 'De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraal'

GDPR: kans op hoge boetes bij gebruik persoonsgegevens

GDPR: kans op hoge boetes bij gebruik persoonsgegevensDe nieuwe teksten van de Europese privacywetgeving (GDPR) zijn gepubliceerd. Deze wetgeving brengt een aantal risico’s met zich mee, met hoge boetes tot gevolg. In dit artikel worden de kansen en bedreigingen van deze nieuwe wetgeving besproken door Sebastiaan Palm en Theo Stockmann van Marxman Advocaten. Lees meer over de veranderingen en hoe jouw gemeente hierop in kan spelen.

Bekijk 'GDPR: kans op hoge boetes bij gebruik persoonsgegevens'

De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?

De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?Veiligheid, vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid en aansprakelijkheid. Dit zijn allemaal onderwerpen die regelmatig aan bod komen bij gemeenten. Met wie heb je te maken en van wie is de informatie afkomstig? Steeds meer medewerkers gaan onzorgvuldig om met belangrijke informatie. De digitale handtekening kan hierbij een belangrijke rol spelen. Wat voor soorten elektronische handtekeningen zijn er en welke levert de meeste meerwaarde? Lees er meer over in de whitepaper.

Bekijk 'De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?'

Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiveren

Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiverenDe manier waarop we met informatie omgaan en waarop we kijken naar duurzaam archiveren verandert. Dit vraagt van gemeenten een radicale verandering. Duurzaam en verantwoord archiveren kost veel tijd en energie, maar u krijgt er ook veel voor terug. Lees in dit e-book meer over de voordelen, maar vooral de stappen die u kunt doorlopen naar verantwoord duurzaam archiveren van overheidsinformatie.

Bekijk 'Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiveren'

Informatiemanagement bij gemeenten naar een hoger niveau

Informatiemanagement bij gemeenten naar een hoger niveauNieuwe technologieën maken de verspreiding van informatie nog eenvoudiger, maar de mogelijkheden van manipulatie groeien ook. Voor gemeenten de taak om goed na te denken over hoe ze hier mee omgaan. Dit e-book gaat aan de hand van drie hoofdstukken in op verschillende visies op de digitalisering van het werk, de mens en de samenleving. Lees meer over de trends van informatiemanagement bij gemeenten.

Bekijk 'Informatiemanagement bij gemeenten naar een hoger niveau'

Procesgericht werken bij gemeenten: 5 tips

Procesgericht werken bij gemeenten: 5 tips“We gaan procesgericht werken, om onze informatie en processen op orde te krijgen”. Dit is niet de juiste insteek. De processen en informatie moet op orde zijn voordat u kunt beginnen met procesgericht werken. Bedenk van te voren: wat is het middel en wat is het doel? Deze whitepaper geeft 5 praktische tips over hoe u kunt beginnen met procesgericht werken bij gemeenten.

Bekijk 'Procesgericht werken bij gemeenten: 5 tips'

Dossieroverdracht zorgverlening cruciaal

Dossieroverdracht zorgverlening cruciaalIn het kader van het ondersteuningsprogramma ‘Veilig Thuis’, was een grondige inventarisatie nodig van de AMK-dossiers (Advies- en Meldpunt Kindermishandeling). VNG beschikt zelf niet over de capaciteit en deskundigheid dus schakelde zij een externe partij in. Het doel was: lokale en regionale instanties en hulpverleners moeten beschikken over actuele en volledige dossiers. Deze praktijkcase gaat dieper in op dossieroverdracht in de zorgverlening.

Bekijk 'Dossieroverdracht zorgverlening cruciaal'

Klantgericht denken en resultaatgericht oplossen

Klantgericht denken en resultaatgericht oplossenWat is de doelstelling van informatiebeheer? Wat is er van invloed op de keuzes die gemaakt moeten worden? Bij veel gemeenten is de toegevoegde waarde van informatiebeheer niet duidelijk. De sleutel tot dit probleem is: klantvriendelijk denken en resultaatgericht oplossen. Senior consultant Pearl Hagen gaat hier dieper in op de vragen die spelen bij gemeenten met betrekking tot informatiebeheer.

Bekijk 'Klantgericht denken en resultaatgericht oplossen'

Verbeter in 7 stappen het verwerken van inkomende informatie

Verbeter in 7 stappen het verwerken van inkomende informatieDoor alle technologische ontwikkelingen is de manier van communiceren de afgelopen jaren drastisch veranderd. We ontvangen niet alleen briefpost maar ook informatie via e-mail, social media kanalen en mobiele applicaties als WhatsApp. Klanten vragen deze flexibiliteit van de moderne organisatie en voor deze organisatie is het zaak deze verschillende informatiekanalen goed te bewaken en optimaal te benutten. Dit kan aan de hand van een digitale postkamer.

Bekijk 'Verbeter in 7 stappen het verwerken van inkomende informatie'

Verbindend denken noodzakelijk voor creëren van duurzame ontwikkeling

Verbindend denken noodzakelijk voor creëren van duurzame ontwikkelingTijdens het Doxis Seminar op 17 maart 2016 in Corpus (Oegstgeest) draait het om verbinden. Tijdens dit seminar wordt ‘verbinden’ naar een hoger niveau getild. Keynote speaker is Herman Konings. Konings is een visionair, een man met ideeën over welke kant het op gaat in de toekomst. ‘Verbinden wordt het sleutelwoord. Met in het kielzog daarvan direct relevantie op lange termijn. Om die te kunnen bepalen moet je namelijk verbonden zijn.

Bekijk 'Verbindend denken noodzakelijk voor creëren van duurzame ontwikkeling'

Zaakgericht werken is meer dan alleen werken met ICT-hulpmiddelen

Zaakgericht werken is meer dan alleen werken met ICT-hulpmiddelenInformatie komt op verschillende manieren binnen bij overheidsinstellingen en verdwijnt vaak in allerlei systemen. Dit zorgt ervoor dat het terugvinden van die informatie een tijdrovende klus wordt. Om efficiënter te kunnen werken heeft de provincie Noord-Brabant het zaakgericht werken geïntroduceerd. In deze webcast vertellen Coos Arensman en Harry Post hierover.

Bekijk 'Zaakgericht werken is meer dan alleen werken met ICT-hulpmiddelen'

De valkuilen bij informatiemanagement

De valkuilen bij informatiemanagementFouten zijn niet altijd te voorkomen, maar zorg er op zijn minst voor dat je niet dezelfde fouten als een ander maakt. Omdat iedereen wel eens het idee heeft gehad dat het beter had gekund, is dit boekje in elkaar gezet. In het boekje komen een aantal intrigerende onderwerpen in de wereld van informatiemanagement aan bod. De 7 zonden bij…. Kan handvatten bieden als u het overzicht dreigt kwijt te raken of vast loopt. Lees snel verder over de 7 zonden bij… het digitaliseren van dossiers, functioneel beheer, substitutie, informatietoegankelijkheid, e-dienstverlening en vormen van een omgevingsdienst.

Bekijk 'De valkuilen bij informatiemanagement'

Wat bewaar je, waarom bewaar je het en hoe bewaar je het?

Wat bewaar je, waarom bewaar je het en hoe bewaar je het?Dit artikel gaat in op de vraagstelling die Professor doctor Theo Thomassen heeft onderzocht. Deze vraagstelling is: Hoe leg je nu vast wat er in onze samenleving gebeurt? Wat bewaar je, waarom bewaar je het en hoe bewaar je het? In het artikel gaat Professor Thomassen in op verschillende aspecten die inspelen op deze vraagstelling. Lees snel verder of download het hele artikel.

Bekijk 'Wat bewaar je, waarom bewaar je het en hoe bewaar je het?'

De 7 zonden bij het toegankelijk houden van informatie

De 7 zonden bij het toegankelijk houden van informatieEr zijn een aantal zaken die je echt niet zou moeten doen als je op langere termijn (belangrijke) informatie beschikbaar en toegankelijk wil houden in de organisatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Overvolle netwerkschijven en e-mailboxen en onduidelijkheid over verantwoordelijkheden en beleid. Dit artikel gaat in op de 7 zonden als het gaat om toegankelijkheid van informatie. Er zijn namelijk een aantal valkuilen waar iedere organisatie gemakkelijk in terecht kan komen.

Bekijk 'De 7 zonden bij het toegankelijk houden van informatie'

Kwaliteit informatiehuishouding cruciaal voor slagen decentralisaties

Kwaliteit informatiehuishouding cruciaal voor slagen decentralisatiesDe alarmbellen rinkelen al een tijdje: De decentralisaties, de participatiewet en andere belangrijke ontwikkelingen binnen de overheid maken de burgers ongerust. Landelijke kranten schrijven steeds weer over de achterblijvende voortgang, onduidelijke afspraken en naderende deadlines. Wie is verantwoordelijk voor het informatiebeheer en hoe kan dat beheer goed gereld worden? Lees er meer over in deze whitepaper.

Bekijk 'Kwaliteit informatiehuishouding cruciaal voor slagen decentralisaties'

Op weg naar vervangingsbesluit

Op weg naar vervangingsbesluitSinds 1 januari 2014 is het vervangingsbesluit goedgekeurd waardoor het WRIJ heeft besloten om volledig digitaal te gaan werken. Geen papier meer, alles gaat digitaal. Maar, alle informatie digitaliseren gaat niet zomaar, dit is een proces wat doorlopen moet worden. Lees in deze praktijkcase meer over het proces dat het WRIJ heeft doorlopen en welke keuzes en beslissingen zijn genomen.

Bekijk 'Op weg naar vervangingsbesluit'

Decentralisering en Digitalisering

Decentralisering en DigitaliseringDigitalisering is erg belangrijk voor optimale communicatie en interactie tussen inwoners en de overheid. Maar allen met het digitaliseren van de beschikbare informatie kom je er niet. Digitaal werken vereist ook een bepaalde mindset. Judith de Groot werkt voor de gemeente Hoogezand-Sappemeer en geeft in deze praktijkcase haar visie op digitaal werken. Lees snel verder in de praktijkcase!

Bekijk 'Decentralisering en Digitalisering'

Gemeente Opglabbeek optimaliseert documentenstroom met Corsa

Gemeente Opglabbeek optimaliseert documentenstroom met CorsaDe gemeente Opglabbeek besloot in 2011 te kiezen voor het documentbeheersysteem Corsa van BCT. Ze hadden de behoefte aan transparante en betere informatiestromen. Medewerkers vinden met Corsa binnen luttele seconden de documenten waar zij naar op zoek zijn en de postregistratie verloopt ook digitaal. Volgens Michiel Tijskens - Communicatieverantwoordelijke gemeente Opglabbeek – is dit de meest ingrijpende verandering sinds de invoering van de pc.

Bekijk 'Gemeente Opglabbeek optimaliseert documentenstroom met Corsa'

Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving

Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhavingIn dit document vertelt Anne Schipper, Directeur van Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) hoe provincie Gelderland en de tien aangesoloten gemeenten zijn overgestapt naar digitalisering. Schipper vertelt welke hoe de ODR hun informatiestromen hebben gedigitaliseerd en welke stappen zij hivoor hebben ondernomen en aan welke uitdagen zij zijn ontkomen.

Bekijk 'Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving'

Wijzigingen archiefwet en regelgeving

Wijzigingen archiefwet en regelgevingIn 2012 is er veel gebeurd op het gebied van Archiefwet en –regelgeving. De wijzigingen werden inhoudelijk behandeld tijdens verschillende workshops door heel het land. In deze whitepaper worden de belangrijkste aandachtspunten,discussies en vragen behandeld omtrent de workshops over de veranderingen van Archiefwet en- regelgeving. Daarnaast worden ook de knelpunten besproken waar andere overheidsinstanties tegenaan lopen en wordt er puntsgewijs de toegevoegde waarde van de aanpassingen van de Archiefwet- en regelgeving besproken.

Bekijk 'Wijzigingen archiefwet en regelgeving'

Substitutie volgende stap op weg naar vergaande digitalisering

Substitutie volgende stap op weg naar vergaande digitaliseringEr wordt door de provincie Drenthe al enige tijd gesleuteld om de processen en informatie zoveel mogelijk te digitaliseren. Het uiteindelijke doel is om helemaal geen papier meer nodig te hebben. Om op dit punt te komen moet er wel een officieel vervangingsbesluit genomen worden over substitutie van papier door digitaal op het gebied van zowel processen als informatie. Om dit besluit echter te kunnen nemen moet er kunnen worden aangetoond dat binnen de organisatie alles rondom digitalisering in orde is.

Bekijk 'Substitutie volgende stap op weg naar vergaande digitalisering'

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied krijgt gaandeweg gestalte in 2013

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied krijgt gaandeweg gestalte in 2013Begin dit jaar is er officieel gestart met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). Er moeten echter nog vele zaken goed worden ingericht. Dit betreft niet alleen logistieke, personele en financiële zaken, maar vooral ook bedrijfsvoering en informatisering van de nieuw te vormen dienst. OD NZKB wordt in deze reis bijgestaan door informatiespecialist Doxis. Zo wordt er gestreven naar één solide organisatie met één duidelijke visie, één gezamenlijke ambitie en één informatiefundament.

Bekijk 'Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied krijgt gaandeweg gestalte in 2013'

De 7 belangrijkste valkuilen bij substitutie

De 7 belangrijkste valkuilen bij substitutieDe verplichte machtiging voor permanent te bewaren archiefbescheiden is in 2013 komen te vervallen en hierdoor denken veel overheidsinstanties dat het gemakkelijker is om substitutie door te voeren. Als u wilt overstappen naar digitale documentatie, dan komen er meer dingen bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan informatiebeleid, het nieuwe werken en een goede inrichting van hard- en software. Lees in dit document de 7 belangrijkste valkuilen bij substitutie.

Bekijk 'De 7 belangrijkste valkuilen bij substitutie'

Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdiensten

Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdienstenEr zijn in Nederland sinds de start van 2013 ongeveer 28 regionale uitvoeringsdiensten (RUD’s). Deze uitvoeringsdiensten gaan voor onder meer voor provincies en gemeenten taken uitvoeren. Deze taken zijn voornamelijk gericht op het verlenen, het toezicht houden en het handhaven van omgevingsvergunningen. De organisaties die hun taken gaan laten uitvoeren door de RUD’s zijn al volop bezig met de voorbereidingen.

Bekijk 'Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdiensten'

De invloed van het Nieuwe Werken op de DIV

De invloed van het Nieuwe Werken op de DIV‘Het Nieuwe Werken’ staat volop in de aandacht. Er is veel over gezegd en geschreven waardoor het HNW ondertussen een begrip is geworden. Een begrip dat op verschillende manieren en vanuit verschillende invalshoeken wordt uitgelegd. Om een flexibele werkomgeving mogelijk te maken, moet de organisatie eerst door een enorm traject van opruimen, verhuizen en vooral ‘wennen’.

Bekijk 'De invloed van het Nieuwe Werken op de DIV'

Checklist voor archiefvormers: de eisen Duurzaam Digitaal Depot toegepast

Checklist voor archiefvormers: de eisen Duurzaam Digitaal Depot toegepastRodin is de afkorting voor Referentiekader Opbouw Digitaal Informatiebeheer. Het Rodin project is tot stand gekomen naar aanleiding van de Nieuwe Archiefregeling. Met Rodin beschikken organisaties over een checklist, waarmee een 0-meting over de digitale beheersomgeving in de organisatie gemaakt kan worden. In dit artikel leest u een interview met twee vertegenwoordigers die Rodin mee ontwikkelden.

Bekijk 'Checklist voor archiefvormers: de eisen Duurzaam Digitaal Depot toegepast'

De Baseline Voor Gemeenten In Het Kort

De Baseline Voor Gemeenten In Het KortDe Baseline beoogt een kader te bieden dat eenheid en duidelijkheid creëert in de wirwar van wet- en regelgeving die het informatiedomein raakt. Gepresenteerd onder de noemer ‘praktisch – samen – toekomstgericht’ is de Baseline ook echt toepasbaar. Met de Baseline voer je een APK uit op de kwaliteit van de (digitale) documentaire informatievoorziening.

Bekijk 'De Baseline Voor Gemeenten In Het Kort'
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!