Artikelen over Informatiemanagement bij gemeenten

Introduceer nieuwe software met hulp van persona’s

Introduceer nieuwe software met hulp van persona’sOpeens met andere software aan de slag gaan is voor veel medewerkers een ingrijpende verandering. Te vaak wordt gedacht dat het allemaal wel vanzelf losloopt. Besteden gemeenten te weinig aandacht aan het introduceren van nieuwe tools? Dan is de kans groot dat medewerkers de tools niet ten volle benutten. Lees in deze whitepaper hoe persona’s helpen bij het introduceren van nieuwe software.

Bekijk 'Introduceer nieuwe software met hulp van persona’s'

Webinar: beheren van sites, templates en documenten in Office 365

Webinar: beheren van sites, templates en documenten in Office 365Een oude presentatie gebruiken als basis voor een nieuwe. Meerdere versies van Outlook-handtekeningen die rondzwerven in de organisatie. Herkenbaar? Huisstijl bewaken is geen eenvoudige klus, maar gelukkig zijn er applicaties die jou weer grip geven op de templates. Ontdek in dit webinar hoe je met cloud-based oplossingen SharePoint-sites en Office 365-templates centraal zet, beheert en archiveert.

Bekijk 'Webinar: beheren van sites, templates en documenten in Office 365'

GDPR: heb je alles op orde?

GDPR: heb je alles op orde?De overheid heeft een voorbeeldfunctie, er wordt dus met argusogen gekeken of na 25 mei 2018 overheidsinstanties wel echt GDPR-compliant zijn. Onderzoek toont aan dat er voor velen nog werk aan de winkel is, daarom verzamelden wij de 7 grootste valkuilen. Voorkom een slechte beurt en controleer met deze checklist of jouw organisatie er echt klaar voor is.

Bekijk 'GDPR: heb je alles op orde?'

Zaakgericht werken valt of staat met documentcreatie

Zaakgericht werken valt of staat met documentcreatieVeel overheidsinstanties willen ‘iets met zaakgericht werken’. Maar een organisatie kan niet zomaar 1-2-3- omschakelen naar deze nieuwe, procesgeoriënteerde manier van werken. Omdat het delen van informatie hierin centraal staat, is zaakgericht werken zonder de juiste informatievoorziening gedoemd te mislukken. Met de juiste documentcreatie software kan deze nieuwe werkwijze juist helpen om de dienstverlening daadwerkelijk te verbeteren.

Bekijk 'Zaakgericht werken valt of staat met documentcreatie'

Een beter milieu begint met informatiemanagement

Een beter milieu begint met informatiemanagementDe Omgevingsdienst Regio Utrecht verzamelt bergen informatie. Die is nodig om 15 gemeenten te ondersteunen bij milieu- en omgevingstaken. De betrouwbaarheid, veiligheid en toegankelijkheid van de data vallen mede onder de verantwoordelijkheid van Jelle Dokter, teammanager van het Bedrijfsbureau. Hij vertelt in dit artikel hoe hij en zijn collega’s het informatiemanagement van de dienst naar een hoger niveau tilden.

Bekijk 'Een beter milieu begint met informatiemanagement'

Digitaliseren van alle documenten in 10 tips

Digitaliseren van alle documenten in 10 tipsElk bedrijf wil af van papieren documenten. Liever hebben organisaties een digitaal archief en zetten ze nieuw, inkomend papier zo snel mogelijk om in digitale bestanden. Die zijn goedkoper te bewaren en een stuk sneller terug te vinden. Hoe bedrijven al hun documenten snel, efficiënt en duurzaam digitaliseren, lees je in Hoe kwalitatief & efficiënt digitaliseren? #10 tips & aandachtspunten. Met deze praktische handvatten wordt digitaliseren een succes.

Bekijk 'Digitaliseren van alle documenten in 10 tips'

Het digitaliseren van documenten is arbeidsintensief maar de moeite waard

Het digitaliseren van documenten is arbeidsintensief maar de moeite waardDe digitaliseringsslag van documenten heeft bij veel organisaties al plaatsgevonden. Toch zijn er bedrijven die nog niet alles gedigitaliseerd hebben. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat nog niet alle processen hiervoor klaar zijn. Digitaliseren is een flinke klus, maar met de komst van server-gebaseerde software kan dit proces flink verkort worden. Ontdek in deze whitepaper 5 redenen waarom server-gebaseerde software voor jou kan werken en waarom.

Bekijk 'Het digitaliseren van documenten is arbeidsintensief maar de moeite waard'

Verschuiving HRM-taken richting lijnmanagement. Goed idee? Of valkuil?

Verschuiving HRM-taken richting lijnmanagement. Goed idee? Of valkuil?De huidige trend in HRM is de verschuiving van HRM-taken richting het lijnmanagement. Hoewel er enkele nadelen aan kleven, overheersen de voordelen. Wat zijn deze voor- en nadelen? Hoe kun je het aanpakken en zorgen dat de lijnmanager en de HRM-manager nut en noodzaak van een optimale informatievoorziening inzien? Lees er meer over in deze whitepaper.

Bekijk 'Verschuiving HRM-taken richting lijnmanagement. Goed idee? Of valkuil?'

Digitale data: het opruimen van de zolder

Digitale data: het opruimen van de zolderNu het archief geen fysieke ruimte meer inneemt liggen de mogelijkheden voor het verzamelen van digitale data open. Hoe zorgen we ervoor dat een oneindig digitaal archief geen oneindige rommelzolder wordt? Wat is hiervan de impact voor de digitale duurzaamheid? Lees in deze whitepaper stap voor stap waar je rekening mee moet houden bij het selecteren van digitale data.

Bekijk 'Digitale data: het opruimen van de zolder'

Een regievoerende overheid moet sturen en beslissen

Een regievoerende overheid moet sturen en beslissenDe overheid is niet zozeer een uitvoerende organisatie, maar wel een sturende organisatie. Toch zijn veel gemeenten in de loop der tijd steeds meer taken zelf gaan uitvoeren. Met een nieuwe invulling van de rol als regisseur kunnen gemeenten vele kosten besparen door gebruik te maken van kennis in de samenleving. Want als anderen het beter en sneller kunnen doen, is het toch beter om uit te besteden? Lees in dit artikel verder over de regievoerende overheid.

Bekijk 'Een regievoerende overheid moet sturen en beslissen'

De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraal

De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraalHoe kun je samenwerken één digitale overheid als het achter de gevel niet klopt? Ambassadeur Gemeente bij Bureau Digicommissaris, Ruud de Vries, geeft aan dat hier een belangrijke reden voor is. Gemeenten hebben moeite om de ontwikkelingen bij te houden. Waarom kan de concumentenwereld dit wel en de overheid niet? Een goed ingeregelde customer journey is bij een webwinkel al succesvol ingericht. Lees meer over de digitale overheid in dit artikel.

Bekijk 'De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraal'

Kennis delen voor succes

Kennis delen voor succesOrganisaties moeten radicaal veranderen om relevant te blijven. Dat komt volgens Jan Rotmans, hoogleraar Transitiekunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, omdat organisaties steeds afhankelijker worden van het delen en verhandelen van kennis. Daarbij wordt informatietechnologie die ze daarin helpt steeds belangrijker. Welke nieuwe eisen worden aan moderne organisatie gesteld?

Bekijk 'Kennis delen voor succes'

Technologische ontwikkelingen in de softwarewereld

Technologische ontwikkelingen in de softwarewereldDe Amerikaanse marktonderzoeker Gartner voorspelde onlangs dat tegen 2017 circa 20 procent van alle marktleiders door gebrek aan kennis van het digitaliseringsproces hun status zal hebben verloren aan een onderneming die na 2000 is opgericht. Wat stellen de grote softwarebedrijven hiertegenover? Welke (r)evolutionaire trends zijn waarneembaar in de branche? Je leest de antwoorden in dit kennisitem.

Bekijk 'Technologische ontwikkelingen in de softwarewereld'

Klantcommunicatie verbeteren met klantgericht werken

Klantcommunicatie verbeteren met klantgericht werkenVeere is niet een van de grootste gemeenten, maar ze zijn wel een vooruitstrevende gemeente. Met name op het gebied van klantcommunicatie. Ze hebben digitaal, zaakgericht en klantgericht werken ingericht om in te kunnen spelen op de vragen vanuit de samenleving. Lees in deze uitgebreide klantcase meer over de stappen die de gemeente Veere heeft gemaakt naar sneller en effectiever werken met optimale klantcommunicatie.

Bekijk 'Klantcommunicatie verbeteren met klantgericht werken'

Digitaal archiveren: tips voor de toekomst

Digitaal archiveren: tips voor de toekomstWe zijn in de afgelopen 20 jaar vooral bezig geweest met het een-op-een digitaliseren van bestaande papieren processen. Dat zegt Bart Suers, Business Development manager local government bij BCT. “Om digitale informatie volledig te kunnen benutten dienen de processen opnieuw uitgevonden te worden, zonder je te laten weerhouden door de grenzen die verbonden waren aan het werken met papier.”

Bekijk 'Digitaal archiveren: tips voor de toekomst'

Informatiemanagement in de digitale revolutie

Informatiemanagement in de digitale revolutieInformatiemanagement is een belangrijk onderdeel van een digitale transformatie. IT heeft hierin een ondersteunende rol. Het is niet zomaar een implementatie, het is een complete andere manier van denken en werken. Zet snel de eerste stappen op weg naar deze transformatie door samen te veranderen en lef te hebben. Lees in dit magazine een aantal belangrijke onderdelen voor deze belangrijke transformatie.

Bekijk 'Informatiemanagement in de digitale revolutie'

Het opmaken van documenten in huisstijl

Het opmaken van documenten in huisstijlIn steeds meer documenten van organisaties staan nog oude klantgegevens. Deze fouten ontstaan omdat oude documenten als basis worden gebruikt voor het maken van nieuwe. Dit blijkt een foutgevoelige werkwijze. Met sjablonen kunnen documenten sneller en foutloos gecreëerd worden. Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder en bekijk het volledige webinar.

Bekijk 'Het opmaken van documenten in huisstijl'

GDPR: kans op hoge boetes bij gebruik persoonsgegevens

GDPR: kans op hoge boetes bij gebruik persoonsgegevensDe nieuwe teksten van de Europese privacywetgeving (GDPR) zijn gepubliceerd. Deze wetgeving brengt een aantal risico’s met zich mee, met hoge boetes tot gevolg. In dit artikel worden de kansen en bedreigingen van deze nieuwe wetgeving besproken door Sebastiaan Palm en Theo Stockmann van Marxman Advocaten. Lees meer over de veranderingen en hoe jouw gemeente hierop in kan spelen.

Bekijk 'GDPR: kans op hoge boetes bij gebruik persoonsgegevens'

De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?

De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?Veiligheid, vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid en aansprakelijkheid. Dit zijn allemaal onderwerpen die regelmatig aan bod komen bij gemeenten. Met wie heb je te maken en van wie is de informatie afkomstig? Steeds meer medewerkers gaan onzorgvuldig om met belangrijke informatie. De digitale handtekening kan hierbij een belangrijke rol spelen. Wat voor soorten elektronische handtekeningen zijn er en welke levert de meeste meerwaarde? Lees er meer over in de whitepaper.

Bekijk 'De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?'

Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiveren

Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiverenDe manier waarop we met informatie omgaan en waarop we kijken naar duurzaam archiveren verandert. Dit vraagt van gemeenten een radicale verandering. Duurzaam en verantwoord archiveren kost veel tijd en energie, maar u krijgt er ook veel voor terug. Lees in dit e-book meer over de voordelen, maar vooral de stappen die u kunt doorlopen naar verantwoord duurzaam archiveren van overheidsinformatie.

Bekijk 'Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiveren'

Informatiemanagement bij gemeenten naar een hoger niveau

Informatiemanagement bij gemeenten naar een hoger niveauNieuwe technologieën maken de verspreiding van informatie nog eenvoudiger, maar de mogelijkheden van manipulatie groeien ook. Voor gemeenten de taak om goed na te denken over hoe ze hier mee omgaan. Dit e-book gaat aan de hand van drie hoofdstukken in op verschillende visies op de digitalisering van het werk, de mens en de samenleving. Lees meer over de trends van informatiemanagement bij gemeenten.

Bekijk 'Informatiemanagement bij gemeenten naar een hoger niveau'

Procesgericht werken bij gemeenten: 5 tips

Procesgericht werken bij gemeenten: 5 tips“We gaan procesgericht werken, om onze informatie en processen op orde te krijgen”. Dit is niet de juiste insteek. De processen en informatie moet op orde zijn voordat u kunt beginnen met procesgericht werken. Bedenk van te voren: wat is het middel en wat is het doel? Deze whitepaper geeft 5 praktische tips over hoe u kunt beginnen met procesgericht werken bij gemeenten.

Bekijk 'Procesgericht werken bij gemeenten: 5 tips'

Dossieroverdracht zorgverlening cruciaal

Dossieroverdracht zorgverlening cruciaalIn het kader van het ondersteuningsprogramma ‘Veilig Thuis’, was een grondige inventarisatie nodig van de AMK-dossiers (Advies- en Meldpunt Kindermishandeling). VNG beschikt zelf niet over de capaciteit en deskundigheid dus schakelde zij een externe partij in. Het doel was: lokale en regionale instanties en hulpverleners moeten beschikken over actuele en volledige dossiers. Deze praktijkcase gaat dieper in op dossieroverdracht in de zorgverlening.

Bekijk 'Dossieroverdracht zorgverlening cruciaal'

Een informatiegestuurde overheid met big data

Een informatiegestuurde overheid met big dataInformatiegestuurde overheid: wat gebeurt er als er onvoldoende maatregelen voor big data worden genomen? Wat zijn de gevolgen van big data voor overheidsinstellingen? Is het onvermijdelijk dat overheidsinstellingen hun bedrijfsmodellen drastisch op de schop moeten nemen? Deze keynote van Prof. Dr. Mertens van de open universiteit gaat in op deze en andere big data aandachtspunten voor overheden tijdens het congres Informatiegestuurde overheid op 16 maart.

Bekijk 'Een informatiegestuurde overheid met big data'

Klantgericht denken en resultaatgericht oplossen

Klantgericht denken en resultaatgericht oplossenWat is de doelstelling van informatiebeheer? Wat is er van invloed op de keuzes die gemaakt moeten worden? Bij veel gemeenten is de toegevoegde waarde van informatiebeheer niet duidelijk. De sleutel tot dit probleem is: klantvriendelijk denken en resultaatgericht oplossen. Senior consultant Pearl Hagen gaat hier dieper in op de vragen die spelen bij gemeenten met betrekking tot informatiebeheer.

Bekijk 'Klantgericht denken en resultaatgericht oplossen'

Verbeter in 7 stappen het verwerken van inkomende informatie

Verbeter in 7 stappen het verwerken van inkomende informatieDoor alle technologische ontwikkelingen is de manier van communiceren de afgelopen jaren drastisch veranderd. We ontvangen niet alleen briefpost maar ook informatie via e-mail, social media kanalen en mobiele applicaties als WhatsApp. Klanten vragen deze flexibiliteit van de moderne organisatie en voor deze organisatie is het zaak deze verschillende informatiekanalen goed te bewaken en optimaal te benutten. Dit kan aan de hand van een digitale postkamer.

Bekijk 'Verbeter in 7 stappen het verwerken van inkomende informatie'

Verbindend denken noodzakelijk voor creëren van duurzame ontwikkeling

Verbindend denken noodzakelijk voor creëren van duurzame ontwikkelingTijdens het Doxis Seminar op 17 maart 2016 in Corpus (Oegstgeest) draait het om verbinden. Tijdens dit seminar wordt ‘verbinden’ naar een hoger niveau getild. Keynote speaker is Herman Konings. Konings is een visionair, een man met ideeën over welke kant het op gaat in de toekomst. ‘Verbinden wordt het sleutelwoord. Met in het kielzog daarvan direct relevantie op lange termijn. Om die te kunnen bepalen moet je namelijk verbonden zijn.

Bekijk 'Verbindend denken noodzakelijk voor creëren van duurzame ontwikkeling'

Documentcreatie volgens de standaard

Documentcreatie volgens de standaardDe gemeente Heusden is een pilotgemeente voor de ontwikkeling van standaard documentcreatieservices. Hoe is dit ontwikkeltraject verlopen? Applicatiebeheerder Henca Bertens van de gemeente Heusden gaat in deze praktijkcase dieper in op diverse onderdelen van dit ontwikkeltraject. De pilot, de oplevering en tenslotte een aantal adviezen voor gemeenten die deze implementatie ook willen doorlopen.

Bekijk 'Documentcreatie volgens de standaard'

De voordelen van digitaal communiceren bij de overheid

De voordelen van digitaal communiceren bij de overheide-mail is niet meer weg te denken bij overheden of ook wel e-overheden. Wel is het goed om na te denken over een professionele manier van communiceren. Medewerkers kunnen gebruik maken van standaard elementen in Outlook. Denk hierbij aan het toevoegen van een routebeschrijving, algemene voorwaarden of een beschikking. Lees meer over de mogelijkheden binnen outlook in deze whitepaper.

Bekijk 'De voordelen van digitaal communiceren bij de overheid'

Zaakgericht werken is meer dan alleen werken met ICT-hulpmiddelen

Zaakgericht werken is meer dan alleen werken met ICT-hulpmiddelenInformatie komt op verschillende manieren binnen bij overheidsinstellingen en verdwijnt vaak in allerlei systemen. Dit zorgt ervoor dat het terugvinden van die informatie een tijdrovende klus wordt. Om efficiënter te kunnen werken heeft de provincie Noord-Brabant het zaakgericht werken geïntroduceerd. In deze webcast vertellen Coos Arensman en Harry Post hierover.

Bekijk 'Zaakgericht werken is meer dan alleen werken met ICT-hulpmiddelen'

In 5 stappen als overheid naar de top

In 5 stappen als overheid naar de topEr wordt steeds meer geïnvesteerd in mensen, kennis en ICT. Maar zelfs goed materiaal en goede data is geen garantie voor succes. En zelfs wanneer de top is bereikt, dan kan het weer zomaar omslaan. De informatiegestuurde overheid moet dan ook goed inspelen op veranderende omstandigheden. In deze webcast vertellen Robert Borkes en Dimitri Palmen hoe.

Bekijk 'In 5 stappen als overheid naar de top'

De valkuilen bij informatiemanagement

De valkuilen bij informatiemanagementFouten zijn niet altijd te voorkomen, maar zorg er op zijn minst voor dat je niet dezelfde fouten als een ander maakt. Omdat iedereen wel eens het idee heeft gehad dat het beter had gekund, is dit boekje in elkaar gezet. In het boekje komen een aantal intrigerende onderwerpen in de wereld van informatiemanagement aan bod. De 7 zonden bij…. Kan handvatten bieden als u het overzicht dreigt kwijt te raken of vast loopt. Lees snel verder over de 7 zonden bij… het digitaliseren van dossiers, functioneel beheer, substitutie, informatietoegankelijkheid, e-dienstverlening en vormen van een omgevingsdienst.

Bekijk 'De valkuilen bij informatiemanagement'

Wat bewaar je, waarom bewaar je het en hoe bewaar je het?

Wat bewaar je, waarom bewaar je het en hoe bewaar je het?Dit artikel gaat in op de vraagstelling die Professor doctor Theo Thomassen heeft onderzocht. Deze vraagstelling is: Hoe leg je nu vast wat er in onze samenleving gebeurt? Wat bewaar je, waarom bewaar je het en hoe bewaar je het? In het artikel gaat Professor Thomassen in op verschillende aspecten die inspelen op deze vraagstelling. Lees snel verder of download het hele artikel.

Bekijk 'Wat bewaar je, waarom bewaar je het en hoe bewaar je het?'

De 7 zonden bij het toegankelijk houden van informatie

De 7 zonden bij het toegankelijk houden van informatieEr zijn een aantal zaken die je echt niet zou moeten doen als je op langere termijn (belangrijke) informatie beschikbaar en toegankelijk wil houden in de organisatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Overvolle netwerkschijven en e-mailboxen en onduidelijkheid over verantwoordelijkheden en beleid. Dit artikel gaat in op de 7 zonden als het gaat om toegankelijkheid van informatie. Er zijn namelijk een aantal valkuilen waar iedere organisatie gemakkelijk in terecht kan komen.

Bekijk 'De 7 zonden bij het toegankelijk houden van informatie'

Kwaliteit informatiehuishouding cruciaal voor slagen decentralisaties

Kwaliteit informatiehuishouding cruciaal voor slagen decentralisatiesDe alarmbellen rinkelen al een tijdje: De decentralisaties, de participatiewet en andere belangrijke ontwikkelingen binnen de overheid maken de burgers ongerust. Landelijke kranten schrijven steeds weer over de achterblijvende voortgang, onduidelijke afspraken en naderende deadlines. Wie is verantwoordelijk voor het informatiebeheer en hoe kan dat beheer goed gereld worden? Lees er meer over in deze whitepaper.

Bekijk 'Kwaliteit informatiehuishouding cruciaal voor slagen decentralisaties'

Een 360 graden klantbeeld met documentmanagement

Een 360 graden klantbeeld met documentmanagementEnergiebedrijf Eneco is enkele jaren gelezen de weg van digitaal werken ingeslagen. Voor een optimale klantervaring maakt dit energiebedrijf gebruik van geavanceerde document management technologieën. Zowel de inkomende als de uitkomende post wordt gedigitaliseerd en opgeslagen in het document management systeem Corsa. Meer te weten komen over deze manier van werken bij Eneco? Lees verder of download geheel vrijblijvend de volledige praktijkcase.

Bekijk 'Een 360 graden klantbeeld met documentmanagement'

Op weg naar vervangingsbesluit

Op weg naar vervangingsbesluitSinds 1 januari 2014 is het vervangingsbesluit goedgekeurd waardoor het WRIJ heeft besloten om volledig digitaal te gaan werken. Geen papier meer, alles gaat digitaal. Maar, alle informatie digitaliseren gaat niet zomaar, dit is een proces wat doorlopen moet worden. Lees in deze praktijkcase meer over het proces dat het WRIJ heeft doorlopen en welke keuzes en beslissingen zijn genomen.

Bekijk 'Op weg naar vervangingsbesluit'

Decentralisering en Digitalisering

Decentralisering en DigitaliseringDigitalisering is erg belangrijk voor optimale communicatie en interactie tussen inwoners en de overheid. Maar allen met het digitaliseren van de beschikbare informatie kom je er niet. Digitaal werken vereist ook een bepaalde mindset. Judith de Groot werkt voor de gemeente Hoogezand-Sappemeer en geeft in deze praktijkcase haar visie op digitaal werken. Lees snel verder in de praktijkcase!

Bekijk 'Decentralisering en Digitalisering'

Gemeente Opglabbeek optimaliseert documentenstroom met Corsa

Gemeente Opglabbeek optimaliseert documentenstroom met CorsaDe gemeente Opglabbeek besloot in 2011 te kiezen voor het documentbeheersysteem Corsa van BCT. Ze hadden de behoefte aan transparante en betere informatiestromen. Medewerkers vinden met Corsa binnen luttele seconden de documenten waar zij naar op zoek zijn en de postregistratie verloopt ook digitaal. Volgens Michiel Tijskens - Communicatieverantwoordelijke gemeente Opglabbeek – is dit de meest ingrijpende verandering sinds de invoering van de pc.

Bekijk 'Gemeente Opglabbeek optimaliseert documentenstroom met Corsa'

Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving

Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhavingIn dit document vertelt Anne Schipper, Directeur van Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) hoe provincie Gelderland en de tien aangesoloten gemeenten zijn overgestapt naar digitalisering. Schipper vertelt welke hoe de ODR hun informatiestromen hebben gedigitaliseerd en welke stappen zij hivoor hebben ondernomen en aan welke uitdagen zij zijn ontkomen.

Bekijk 'Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving'

Stadsontwikkeling Rotterdam integreert en migreert Corsa

Stadsontwikkeling Rotterdam integreert en migreert CorsaHet Ontwikkelingsbedrijf van de gemeente Rotterdam en de Dienst Stedenbouw en Volkhuisvesting werden in 2011 samengevoegd en ging in 2011 samen onder de naam: ‘Stadsontwikkeling Rotterdam’. Het werd toen ook noodzakelijk om de twee afzonderlijke omgevingen van het document management systeem Corsa samen te voegen. Met het samenvoegen van het document management systemen wilde men de werkprocessen en documentenstromen optimaliseren. Lees in deze praktijkcase hoe Stadsontwikkeling Rotterdam het document management systeem heeft geïmplementeerd en wat de toegevoegde waarde is van deze implementatie.

Bekijk 'Stadsontwikkeling Rotterdam integreert en migreert Corsa'

Wijzigingen archiefwet en regelgeving

Wijzigingen archiefwet en regelgevingIn 2012 is er veel gebeurd op het gebied van Archiefwet en –regelgeving. De wijzigingen werden inhoudelijk behandeld tijdens verschillende workshops door heel het land. In deze whitepaper worden de belangrijkste aandachtspunten,discussies en vragen behandeld omtrent de workshops over de veranderingen van Archiefwet en- regelgeving. Daarnaast worden ook de knelpunten besproken waar andere overheidsinstanties tegenaan lopen en wordt er puntsgewijs de toegevoegde waarde van de aanpassingen van de Archiefwet- en regelgeving besproken.

Bekijk 'Wijzigingen archiefwet en regelgeving'

Substitutie volgende stap op weg naar vergaande digitalisering

Substitutie volgende stap op weg naar vergaande digitaliseringEr wordt door de provincie Drenthe al enige tijd gesleuteld om de processen en informatie zoveel mogelijk te digitaliseren. Het uiteindelijke doel is om helemaal geen papier meer nodig te hebben. Om op dit punt te komen moet er wel een officieel vervangingsbesluit genomen worden over substitutie van papier door digitaal op het gebied van zowel processen als informatie. Om dit besluit echter te kunnen nemen moet er kunnen worden aangetoond dat binnen de organisatie alles rondom digitalisering in orde is.

Bekijk 'Substitutie volgende stap op weg naar vergaande digitalisering'

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied krijgt gaandeweg gestalte in 2013

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied krijgt gaandeweg gestalte in 2013Begin dit jaar is er officieel gestart met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). Er moeten echter nog vele zaken goed worden ingericht. Dit betreft niet alleen logistieke, personele en financiële zaken, maar vooral ook bedrijfsvoering en informatisering van de nieuw te vormen dienst. OD NZKB wordt in deze reis bijgestaan door informatiespecialist Doxis. Zo wordt er gestreven naar één solide organisatie met één duidelijke visie, één gezamenlijke ambitie en één informatiefundament.

Bekijk 'Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied krijgt gaandeweg gestalte in 2013'

De 7 belangrijkste valkuilen bij substitutie

De 7 belangrijkste valkuilen bij substitutieDe verplichte machtiging voor permanent te bewaren archiefbescheiden is in 2013 komen te vervallen en hierdoor denken veel overheidsinstanties dat het gemakkelijker is om substitutie door te voeren. Als u wilt overstappen naar digitale documentatie, dan komen er meer dingen bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan informatiebeleid, het nieuwe werken en een goede inrichting van hard- en software. Lees in dit document de 7 belangrijkste valkuilen bij substitutie.

Bekijk 'De 7 belangrijkste valkuilen bij substitutie'

Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdiensten

Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdienstenEr zijn in Nederland sinds de start van 2013 ongeveer 28 regionale uitvoeringsdiensten (RUD’s). Deze uitvoeringsdiensten gaan voor onder meer voor provincies en gemeenten taken uitvoeren. Deze taken zijn voornamelijk gericht op het verlenen, het toezicht houden en het handhaven van omgevingsvergunningen. De organisaties die hun taken gaan laten uitvoeren door de RUD’s zijn al volop bezig met de voorbereidingen.

Bekijk 'Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdiensten'

De invloed van het Nieuwe Werken op de DIV

De invloed van het Nieuwe Werken op de DIV‘Het Nieuwe Werken’ staat volop in de aandacht. Er is veel over gezegd en geschreven waardoor het HNW ondertussen een begrip is geworden. Een begrip dat op verschillende manieren en vanuit verschillende invalshoeken wordt uitgelegd. Om een flexibele werkomgeving mogelijk te maken, moet de organisatie eerst door een enorm traject van opruimen, verhuizen en vooral ‘wennen’.

Bekijk 'De invloed van het Nieuwe Werken op de DIV'

Checklist voor archiefvormers: de eisen Duurzaam Digitaal Depot toegepast

Checklist voor archiefvormers: de eisen Duurzaam Digitaal Depot toegepastRodin is de afkorting voor Referentiekader Opbouw Digitaal Informatiebeheer. Het Rodin project is tot stand gekomen naar aanleiding van de Nieuwe Archiefregeling. Met Rodin beschikken organisaties over een checklist, waarmee een 0-meting over de digitale beheersomgeving in de organisatie gemaakt kan worden. In dit artikel leest u een interview met twee vertegenwoordigers die Rodin mee ontwikkelden.

Bekijk 'Checklist voor archiefvormers: de eisen Duurzaam Digitaal Depot toegepast'

De Baseline Voor Gemeenten In Het Kort

De Baseline Voor Gemeenten In Het KortDe Baseline beoogt een kader te bieden dat eenheid en duidelijkheid creëert in de wirwar van wet- en regelgeving die het informatiedomein raakt. Gepresenteerd onder de noemer ‘praktisch – samen – toekomstgericht’ is de Baseline ook echt toepasbaar. Met de Baseline voer je een APK uit op de kwaliteit van de (digitale) documentaire informatievoorziening.

Bekijk 'De Baseline Voor Gemeenten In Het Kort'
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!