Artikelen over Gemeentelijke Informatievoorziening bij gemeenten

Zaakgericht werken valt of staat met documentcreatie

Zaakgericht werken valt of staat met documentcreatieVeel overheidsinstanties willen ‘iets met zaakgericht werken’. Maar een organisatie kan niet zomaar 1-2-3- omschakelen naar deze nieuwe, procesgeoriënteerde manier van werken. Omdat het delen van informatie hierin centraal staat, is zaakgericht werken zonder de juiste informatievoorziening gedoemd te mislukken. Met de juiste documentcreatie software kan deze nieuwe werkwijze juist helpen om de dienstverlening daadwerkelijk te verbeteren.

Bekijk 'Zaakgericht werken valt of staat met documentcreatie'

De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraal

De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraalHoe kun je samenwerken één digitale overheid als het achter de gevel niet klopt? Ambassadeur Gemeente bij Bureau Digicommissaris, Ruud de Vries, geeft aan dat hier een belangrijke reden voor is. Gemeenten hebben moeite om de ontwikkelingen bij te houden. Waarom kan de concumentenwereld dit wel en de overheid niet? Een goed ingeregelde customer journey is bij een webwinkel al succesvol ingericht. Lees meer over de digitale overheid in dit artikel.

Bekijk 'De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraal'

De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?

De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?Veiligheid, vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid en aansprakelijkheid. Dit zijn allemaal onderwerpen die regelmatig aan bod komen bij gemeenten. Met wie heb je te maken en van wie is de informatie afkomstig? Steeds meer medewerkers gaan onzorgvuldig om met belangrijke informatie. De digitale handtekening kan hierbij een belangrijke rol spelen. Wat voor soorten elektronische handtekeningen zijn er en welke levert de meeste meerwaarde? Lees er meer over in de whitepaper.

Bekijk 'De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?'

Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiveren

Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiverenDe manier waarop we met informatie omgaan en waarop we kijken naar duurzaam archiveren verandert. Dit vraagt van gemeenten een radicale verandering. Duurzaam en verantwoord archiveren kost veel tijd en energie, maar u krijgt er ook veel voor terug. Lees in dit e-book meer over de voordelen, maar vooral de stappen die u kunt doorlopen naar verantwoord duurzaam archiveren van overheidsinformatie.

Bekijk 'Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiveren'

Dossieroverdracht zorgverlening cruciaal

Dossieroverdracht zorgverlening cruciaalIn het kader van het ondersteuningsprogramma ‘Veilig Thuis’, was een grondige inventarisatie nodig van de AMK-dossiers (Advies- en Meldpunt Kindermishandeling). VNG beschikt zelf niet over de capaciteit en deskundigheid dus schakelde zij een externe partij in. Het doel was: lokale en regionale instanties en hulpverleners moeten beschikken over actuele en volledige dossiers. Deze praktijkcase gaat dieper in op dossieroverdracht in de zorgverlening.

Bekijk 'Dossieroverdracht zorgverlening cruciaal'

Documentcreatie volgens de standaard

Documentcreatie volgens de standaardDe gemeente Heusden is een pilotgemeente voor de ontwikkeling van standaard documentcreatieservices. Hoe is dit ontwikkeltraject verlopen? Applicatiebeheerder Henca Bertens van de gemeente Heusden gaat in deze praktijkcase dieper in op diverse onderdelen van dit ontwikkeltraject. De pilot, de oplevering en tenslotte een aantal adviezen voor gemeenten die deze implementatie ook willen doorlopen.

Bekijk 'Documentcreatie volgens de standaard'

De voordelen van digitaal communiceren bij de overheid

De voordelen van digitaal communiceren bij de overheide-mail is niet meer weg te denken bij overheden of ook wel e-overheden. Wel is het goed om na te denken over een professionele manier van communiceren. Medewerkers kunnen gebruik maken van standaard elementen in Outlook. Denk hierbij aan het toevoegen van een routebeschrijving, algemene voorwaarden of een beschikking. Lees meer over de mogelijkheden binnen outlook in deze whitepaper.

Bekijk 'De voordelen van digitaal communiceren bij de overheid'

Zaakgericht werken is meer dan alleen werken met ICT-hulpmiddelen

Zaakgericht werken is meer dan alleen werken met ICT-hulpmiddelenInformatie komt op verschillende manieren binnen bij overheidsinstellingen en verdwijnt vaak in allerlei systemen. Dit zorgt ervoor dat het terugvinden van die informatie een tijdrovende klus wordt. Om efficiënter te kunnen werken heeft de provincie Noord-Brabant het zaakgericht werken geïntroduceerd. In deze webcast vertellen Coos Arensman en Harry Post hierover.

Bekijk 'Zaakgericht werken is meer dan alleen werken met ICT-hulpmiddelen'

De valkuilen bij informatiemanagement

De valkuilen bij informatiemanagementFouten zijn niet altijd te voorkomen, maar zorg er op zijn minst voor dat je niet dezelfde fouten als een ander maakt. Omdat iedereen wel eens het idee heeft gehad dat het beter had gekund, is dit boekje in elkaar gezet. In het boekje komen een aantal intrigerende onderwerpen in de wereld van informatiemanagement aan bod. De 7 zonden bij…. Kan handvatten bieden als u het overzicht dreigt kwijt te raken of vast loopt. Lees snel verder over de 7 zonden bij… het digitaliseren van dossiers, functioneel beheer, substitutie, informatietoegankelijkheid, e-dienstverlening en vormen van een omgevingsdienst.

Bekijk 'De valkuilen bij informatiemanagement'

Kwaliteit informatiehuishouding cruciaal voor slagen decentralisaties

Kwaliteit informatiehuishouding cruciaal voor slagen decentralisatiesDe alarmbellen rinkelen al een tijdje: De decentralisaties, de participatiewet en andere belangrijke ontwikkelingen binnen de overheid maken de burgers ongerust. Landelijke kranten schrijven steeds weer over de achterblijvende voortgang, onduidelijke afspraken en naderende deadlines. Wie is verantwoordelijk voor het informatiebeheer en hoe kan dat beheer goed gereld worden? Lees er meer over in deze whitepaper.

Bekijk 'Kwaliteit informatiehuishouding cruciaal voor slagen decentralisaties'

Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdiensten

Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdienstenEr zijn in Nederland sinds de start van 2013 ongeveer 28 regionale uitvoeringsdiensten (RUD’s). Deze uitvoeringsdiensten gaan voor onder meer voor provincies en gemeenten taken uitvoeren. Deze taken zijn voornamelijk gericht op het verlenen, het toezicht houden en het handhaven van omgevingsvergunningen. De organisaties die hun taken gaan laten uitvoeren door de RUD’s zijn al volop bezig met de voorbereidingen.

Bekijk 'Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdiensten'
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!