Artikelen over Digitalisering bij gemeenten

Remote sensing: wat, waarom en hoe

Remote sensing: wat, waarom en hoeDeze whitepaper neemt je mee in de wereld van remote sensing. Wat is het precies, wat zijn de voordelen en hoe combineer je het met kunstmatige intelligentie. Deze whitepaper vertelt in detail wat remote sensing is en waar het al volop wordt ingezet. Verder vind je praktische tips zodat ook jij aan de slag kan met remote sensing en machine learning.

Bekijk 'Remote sensing: wat, waarom en hoe'

BCT Infolutie: Het Enterprise Information Management magazine

BCT Infolutie: Het Enterprise Information Management magazineWat is die nieuwe digitale golf waar zoveel over wordt geschreven? Hoe werkt de gemeente Ede toe naar volledig digitaal werken en wat is digitale dementie? Dit en veel meer lees je in deze editie van BCT Infolutie, het magazine dat bedrijven en gemeenten laat zien hoe de moderne informatieprofessional zelfredzaam, duurzaam en verantwoordelijk blijft handelen. Lees snel verder.

Bekijk 'BCT Infolutie: Het Enterprise Information Management magazine'

Welkom in de gemeente van de toekomst

Welkom in de gemeente van de toekomstOnze reis richting toekomst startte bij analoog werken en liep vervolgens via hybride en digitaal werken richting virtueel werken. Is dit de laatste fase? Of staan we nog maar een het begin van een nieuw tijdperk? Reis nog een keer met ons mee en ontdek de voordelen, gevaren en kenmerken van de virtuele samenleving en virtueel werken.

Bekijk 'Welkom in de gemeente van de toekomst'

Met één been in de toekomst

Met één been in de toekomstIn het tweede deel over de reis van gemeenten richting virtueel werken lees je meer over de transitie naar digitaal werken. Hoe ziet een hybride gemeente eruit? Wat zijn de uitdagingen die gemeenten moeten aanpakken in deze fase? Welke invloed heeft deze manier van werken op medewerkers? Hoe bereiden we ons voor op de volgende fase? Download deze whitepaper en reis met ons mee!

Bekijk 'Met één been in de toekomst'

Analoog werken met digitale middelen

Analoog werken met digitale middelenTechnologie zorgt ervoor dat ons werk er binnen een aantal jaar heel anders zal uitzien. Hoe verloopt het proces van analoog werken naar het vergezicht van virtueel werken? Welke haltes bevinden zich op onze weg richting toekomst? Deze whitepaper laat je kennismaken met de overgang van analoog naar hybride werken. Is jouw gemeente klaar voor de reis?

Bekijk 'Analoog werken met digitale middelen'

Zijn jouw collega’s digitaal vitaal?

Zijn jouw collega’s digitaal vitaal?Nieuwe software en apps vinden razendsnel hun weg naar jouw werkplek. We krijgen steeds meer digitale hulpmiddelen om ons te helpen bij het uitvoeren van onze werkzaamheden. Maar is iedereen wel zo digitaal vaardig als we zelf denken? Overschatten we onze vaardigheden niet? Deze whitepaper laat je zien hoe je echt productiever bent door ook te investeren in jouw collega’s.

Bekijk 'Zijn jouw collega’s digitaal vitaal?'

Bereid je voor op de nieuwste ontwikkelingen in Office 365

Bereid je voor op de nieuwste ontwikkelingen in Office 365Op de IT-afdeling is het meer dan ooit belangrijk om technologische ontwikkelingen op de voet te volgen. Technologie die nog niet zo lang geleden als toekomstmuziek werd gezien, voorbeeld chatbots, is inmiddels ingeburgerd in de e-commerce. Deze whitepaper zet de allernieuwste ontwikkelingen op een rij en laat zien hoe ook jij deze technologie kunt toepassen in jouw gemeente met behulp van Office 365.

Bekijk 'Bereid je voor op de nieuwste ontwikkelingen in Office 365'

Webinar: beheren van sites, templates en documenten in Office 365

Webinar: beheren van sites, templates en documenten in Office 365Een oude presentatie gebruiken als basis voor een nieuwe. Meerdere versies van Outlook-handtekeningen die rondzwerven in de organisatie. Herkenbaar? Huisstijl bewaken is geen eenvoudige klus, maar gelukkig zijn er applicaties die jou weer grip geven op de templates. Ontdek in dit webinar hoe je met cloud-based oplossingen SharePoint-sites en Office 365-templates centraal zet, beheert en archiveert.

Bekijk 'Webinar: beheren van sites, templates en documenten in Office 365'

Huisstijl toepassen met iWRITER 365

Huisstijl toepassen met iWRITER 365Als je als organisatie een professionele uitstraling wilt wordt al snel geïnvesteerd in een huisstijl. Maar zodra deze gebruikt wordt ontstaan er direct eigen variaties, knip- en plakwerk en fouten waardoor de uitstraling minder uniform wordt dan beoogd. Met de tools van iWRITER worden huisstijlsjablonen gemakkelijk én correct beheerd en toegepast. Bekijk zelf in de webcast hoe handig het is.

Bekijk 'Huisstijl toepassen met iWRITER 365'

Zaakgericht archiveren in de praktijk

Zaakgericht archiveren in de praktijkWil jullie organisatie de stap zetten van analoog werken maar digitaal, maar schrikt de enorme transitie jullie af? Daar zijn jullie niet de enige in. De gemeente Landgraaf koos als tussenstap op weg naar zaakgericht werken om eerst over te stappen op zaakgericht archiveren. Meer overzicht, overzichtelijke, goed bijgehouden dossiers en af van teveel papier, is wat het haar opleverede.

Bekijk 'Zaakgericht archiveren in de praktijk'

Tips bij gemeentelijke samenwerking ICT

Tips bij gemeentelijke samenwerking ICTDe afgelopen jaren zijn steeds meer taken overgeheveld vanuit de centrale overheid naar lokale gemeenten. Dit veroorzaakt nieuwe uitdagingen voor gemeenten om ervoor te zorgen dat alle medewerkers efficiënt samen kunnen werken. Veel gemeenten bundelen daarom de krachten op het gebied van ICT. In dit artikel vind je handige tips van DUO+ om uw toekomstige IT-projecten succesvol te laten verlopen.

Bekijk 'Tips bij gemeentelijke samenwerking ICT'

Een zaaksysteem kiezen: best-of-breed versus all-in-one

Een zaaksysteem kiezen: best-of-breed versus all-in-oneSteeds meer gemeentes willen transformeren naar zaakgericht werken. Elke organisatie heeft daar zijn eigen motieven voor, maar meestal staat ‘het verbeteren van de dienstverlening’ voorop. Welk type zaaksysteem het beste past bij jouw gemeente, hangt af van jullie specifieke doelstellingen en wensen. Lees hier wat je zeker moet overwegen als je op zoek gaat naar een zaaksysteem.

Bekijk 'Een zaaksysteem kiezen: best-of-breed versus all-in-one'

De digitale overheid in de praktijk

De digitale overheid in de praktijkVeel lokale overheden willen af van inefficiënte papierstromen en slaan aan het digitaliseren. Toch worden vaak dezelfde fouten gemaakt. Al veel organisaties gingen u voor in een digitale transformatie. In deze whitepaper delen zij vanuit hun praktijkervaring de do’s en don’ts. Lees verder en voorkom dat u deze beginnersfouten maakt.

Bekijk 'De digitale overheid in de praktijk'

Een beter milieu begint met informatiemanagement

Een beter milieu begint met informatiemanagementDe Omgevingsdienst Regio Utrecht verzamelt bergen informatie. Die is nodig om 15 gemeenten te ondersteunen bij milieu- en omgevingstaken. De betrouwbaarheid, veiligheid en toegankelijkheid van de data vallen mede onder de verantwoordelijkheid van Jelle Dokter, teammanager van het Bedrijfsbureau. Hij vertelt in dit artikel hoe hij en zijn collega’s het informatiemanagement van de dienst naar een hoger niveau tilden.

Bekijk 'Een beter milieu begint met informatiemanagement'

Digitaliseren van alle documenten in 10 tips

Digitaliseren van alle documenten in 10 tipsElk bedrijf wil af van papieren documenten. Liever hebben organisaties een digitaal archief en zetten ze nieuw, inkomend papier zo snel mogelijk om in digitale bestanden. Die zijn goedkoper te bewaren en een stuk sneller terug te vinden. Hoe bedrijven al hun documenten snel, efficiënt en duurzaam digitaliseren, lees je in Hoe kwalitatief & efficiënt digitaliseren? #10 tips & aandachtspunten. Met deze praktische handvatten wordt digitaliseren een succes.

Bekijk 'Digitaliseren van alle documenten in 10 tips'

Het digitaliseren van documenten is arbeidsintensief maar de moeite waard

Het digitaliseren van documenten is arbeidsintensief maar de moeite waardDe digitaliseringsslag van documenten heeft bij veel organisaties al plaatsgevonden. Toch zijn er bedrijven die nog niet alles gedigitaliseerd hebben. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat nog niet alle processen hiervoor klaar zijn. Digitaliseren is een flinke klus, maar met de komst van server-gebaseerde software kan dit proces flink verkort worden. Ontdek in deze whitepaper 5 redenen waarom server-gebaseerde software voor jou kan werken en waarom.

Bekijk 'Het digitaliseren van documenten is arbeidsintensief maar de moeite waard'

Verschuiving HRM-taken richting lijnmanagement. Goed idee? Of valkuil?

Verschuiving HRM-taken richting lijnmanagement. Goed idee? Of valkuil?De huidige trend in HRM is de verschuiving van HRM-taken richting het lijnmanagement. Hoewel er enkele nadelen aan kleven, overheersen de voordelen. Wat zijn deze voor- en nadelen? Hoe kun je het aanpakken en zorgen dat de lijnmanager en de HRM-manager nut en noodzaak van een optimale informatievoorziening inzien? Lees er meer over in deze whitepaper.

Bekijk 'Verschuiving HRM-taken richting lijnmanagement. Goed idee? Of valkuil?'

Digitale dienstverlening: In 6 stappen naar een digitale gemeente

Digitale dienstverlening: In 6 stappen naar een digitale gemeenteBurgers staan midden in de digitale netwerksamenleving. Zij verwachten snel, overal en altijd digitaal zaken te kunnen doen, dus ook met gemeenten. Denk bijvoorbeeld aan meldingen doen via een app en digitaal vergunningen aanvragen. Hoe zorg je dat jouw gemeente een moderne en digitale dienstverlening biedt? Zet in 6 stappen de burger centraal met deze whitepaper.

Bekijk 'Digitale dienstverlening: In 6 stappen naar een digitale gemeente'

Digitale data: het opruimen van de zolder

Digitale data: het opruimen van de zolderNu het archief geen fysieke ruimte meer inneemt liggen de mogelijkheden voor het verzamelen van digitale data open. Hoe zorgen we ervoor dat een oneindig digitaal archief geen oneindige rommelzolder wordt? Wat is hiervan de impact voor de digitale duurzaamheid? Lees in deze whitepaper stap voor stap waar je rekening mee moet houden bij het selecteren van digitale data.

Bekijk 'Digitale data: het opruimen van de zolder'

De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraal

De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraalHoe kun je samenwerken één digitale overheid als het achter de gevel niet klopt? Ambassadeur Gemeente bij Bureau Digicommissaris, Ruud de Vries, geeft aan dat hier een belangrijke reden voor is. Gemeenten hebben moeite om de ontwikkelingen bij te houden. Waarom kan de concumentenwereld dit wel en de overheid niet? Een goed ingeregelde customer journey is bij een webwinkel al succesvol ingericht. Lees meer over de digitale overheid in dit artikel.

Bekijk 'De digitale gemeente heeft één doel: de mens centraal'

Het opmaken van documenten in huisstijl

Het opmaken van documenten in huisstijlIn steeds meer documenten van organisaties staan nog oude klantgegevens. Deze fouten ontstaan omdat oude documenten als basis worden gebruikt voor het maken van nieuwe. Dit blijkt een foutgevoelige werkwijze. Met sjablonen kunnen documenten sneller en foutloos gecreëerd worden. Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder en bekijk het volledige webinar.

Bekijk 'Het opmaken van documenten in huisstijl'

Zaakgericht archiveren implementeren bij gemeenten

Zaakgericht archiveren implementeren bij gemeentenGemeenten ontvangen, gebruiken, produceren en bewaren grote hoeveelheden digitale informatie. Alleen met het archiveren zijn ze vaak nog terughoudend. Wat als we het in de toekomst nog willen opvragen of gebruiken? Met zaakgericht archiveren is deze informatie in de toekomt ook nog te gebruiken. Wat zijn de uitdagingen en onderwerpen die bij zaakgericht archiveren naar voren komen? Dit e-book is een handreiking voor verschillende doelgroepen binnen een overheidsorganisatie. Lees verder voor meer informatie.

Bekijk 'Zaakgericht archiveren implementeren bij gemeenten'

De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?

De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?Veiligheid, vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid en aansprakelijkheid. Dit zijn allemaal onderwerpen die regelmatig aan bod komen bij gemeenten. Met wie heb je te maken en van wie is de informatie afkomstig? Steeds meer medewerkers gaan onzorgvuldig om met belangrijke informatie. De digitale handtekening kan hierbij een belangrijke rol spelen. Wat voor soorten elektronische handtekeningen zijn er en welke levert de meeste meerwaarde? Lees er meer over in de whitepaper.

Bekijk 'De digitale handtekening: welke is rechtsgeldig?'

Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiveren

Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiverenDe manier waarop we met informatie omgaan en waarop we kijken naar duurzaam archiveren verandert. Dit vraagt van gemeenten een radicale verandering. Duurzaam en verantwoord archiveren kost veel tijd en energie, maar u krijgt er ook veel voor terug. Lees in dit e-book meer over de voordelen, maar vooral de stappen die u kunt doorlopen naar verantwoord duurzaam archiveren van overheidsinformatie.

Bekijk 'Overheidsinformatie: verantwoord duurzaam archiveren'

Informatiemanagement bij gemeenten naar een hoger niveau

Informatiemanagement bij gemeenten naar een hoger niveauNieuwe technologieën maken de verspreiding van informatie nog eenvoudiger, maar de mogelijkheden van manipulatie groeien ook. Voor gemeenten de taak om goed na te denken over hoe ze hier mee omgaan. Dit e-book gaat aan de hand van drie hoofdstukken in op verschillende visies op de digitalisering van het werk, de mens en de samenleving. Lees meer over de trends van informatiemanagement bij gemeenten.

Bekijk 'Informatiemanagement bij gemeenten naar een hoger niveau'

Dossieroverdracht zorgverlening cruciaal

Dossieroverdracht zorgverlening cruciaalIn het kader van het ondersteuningsprogramma ‘Veilig Thuis’, was een grondige inventarisatie nodig van de AMK-dossiers (Advies- en Meldpunt Kindermishandeling). VNG beschikt zelf niet over de capaciteit en deskundigheid dus schakelde zij een externe partij in. Het doel was: lokale en regionale instanties en hulpverleners moeten beschikken over actuele en volledige dossiers. Deze praktijkcase gaat dieper in op dossieroverdracht in de zorgverlening.

Bekijk 'Dossieroverdracht zorgverlening cruciaal'

Bespaar veel tijd met het creëren van documenten

Bespaar veel tijd met het creëren van documentenWat zijn de voordelen van documentcreatieservices en wat zijn de voordelen van Zaak- en documentservices? Deze webcast gaat dieper in op deze onderwerpen. Aan het einde van de webcast krijgt u nog een demo te zien waarin de fictieve gemeente “Meerselande” een vergunning voor het aanvragen van een evenement verwerkt. Bekijk de webcast en kom meer te weten over documentcreatieservices met iWRITER en Decos.

Bekijk 'Bespaar veel tijd met het creëren van documenten'

Verbeter in 7 stappen het verwerken van inkomende informatie

Verbeter in 7 stappen het verwerken van inkomende informatieDoor alle technologische ontwikkelingen is de manier van communiceren de afgelopen jaren drastisch veranderd. We ontvangen niet alleen briefpost maar ook informatie via e-mail, social media kanalen en mobiele applicaties als WhatsApp. Klanten vragen deze flexibiliteit van de moderne organisatie en voor deze organisatie is het zaak deze verschillende informatiekanalen goed te bewaken en optimaal te benutten. Dit kan aan de hand van een digitale postkamer.

Bekijk 'Verbeter in 7 stappen het verwerken van inkomende informatie'

Verbindend denken noodzakelijk voor creëren van duurzame ontwikkeling

Verbindend denken noodzakelijk voor creëren van duurzame ontwikkelingTijdens het Doxis Seminar op 17 maart 2016 in Corpus (Oegstgeest) draait het om verbinden. Tijdens dit seminar wordt ‘verbinden’ naar een hoger niveau getild. Keynote speaker is Herman Konings. Konings is een visionair, een man met ideeën over welke kant het op gaat in de toekomst. ‘Verbinden wordt het sleutelwoord. Met in het kielzog daarvan direct relevantie op lange termijn. Om die te kunnen bepalen moet je namelijk verbonden zijn.

Bekijk 'Verbindend denken noodzakelijk voor creëren van duurzame ontwikkeling'

De voordelen van digitaal communiceren bij de overheid

De voordelen van digitaal communiceren bij de overheide-mail is niet meer weg te denken bij overheden of ook wel e-overheden. Wel is het goed om na te denken over een professionele manier van communiceren. Medewerkers kunnen gebruik maken van standaard elementen in Outlook. Denk hierbij aan het toevoegen van een routebeschrijving, algemene voorwaarden of een beschikking. Lees meer over de mogelijkheden binnen outlook in deze whitepaper.

Bekijk 'De voordelen van digitaal communiceren bij de overheid'

De impact van de digitale transformatie

De impact van de digitale transformatieDigitalisering komt steeds vaker naar voren bij gemeenten, alleen is de strategie niet altijd duidelijk. Wat houdt een transformatie naar een digitale gemeente concreet in? Lees in dit artikel meer over wat digitaliseren niet is en wat het wel kan betekenen voor de organisatie. Daarnaast gaat het artikel dieper in op de impact van de digitale transformatie.

Bekijk 'De impact van de digitale transformatie'

De valkuilen bij informatiemanagement

De valkuilen bij informatiemanagementFouten zijn niet altijd te voorkomen, maar zorg er op zijn minst voor dat je niet dezelfde fouten als een ander maakt. Omdat iedereen wel eens het idee heeft gehad dat het beter had gekund, is dit boekje in elkaar gezet. In het boekje komen een aantal intrigerende onderwerpen in de wereld van informatiemanagement aan bod. De 7 zonden bij…. Kan handvatten bieden als u het overzicht dreigt kwijt te raken of vast loopt. Lees snel verder over de 7 zonden bij… het digitaliseren van dossiers, functioneel beheer, substitutie, informatietoegankelijkheid, e-dienstverlening en vormen van een omgevingsdienst.

Bekijk 'De valkuilen bij informatiemanagement'

Digitaal beheren van contracten

Digitaal beheren van contractenAfspraken met medewerkers, leveranciers en klanten worden veelal vastgelegd in contracten. Contractmanagement geeft de mogelijkheid om contracten digitaal en centraal te beheren. Dit geeft transparantie in het contractmanagement, grip op (af)lopende contracten en inzicht in de kosten en verplichtingen binnen deze contracten. Lees verder en kom meer te weten over contractmanagement.

Bekijk 'Digitaal beheren van contracten'

Eigen toezicht op naleving archiefwet plaatst gemeenten (soms) in spagaat

Eigen toezicht op naleving archiefwet plaatst gemeenten (soms) in spagaatDe Wet Revitalisering Generiek Toezicht (RGT) heeft voor veel gemeenten veel te weeg gebracht. Ondanks een aantal grote aanpassingen heeft de gemeente Vlissingen dit project samen met een externe partij aangepakt. Deze praktijkcase beschrijft de stappen die de gemeente heeft doorlopen en de problemen die ze tegen kwamen. Lees er meer over in de volledige praktijkcase.

Bekijk 'Eigen toezicht op naleving archiefwet plaatst gemeenten (soms) in spagaat'

Cultuuromslag voor medewerkers Tresoar

Cultuuromslag voor medewerkers TresoarWat is de rol van Tresoar in de toekomstige digitale wereld? Dit was de belangrijkste vraag voor Tresoar in het traject van veranderingen. Hoe ga je om met de digitale veranderingen en hoe bereid je de medewerkers voor op deze toekomstige veranderingen? Deze praktijkcase gaat dieper in op het traject dat Tresoar heeft doorlopen naar de toekomstige veranderingen op digitaal gebied.

Bekijk 'Cultuuromslag voor medewerkers Tresoar'

Op weg naar vervangingsbesluit

Op weg naar vervangingsbesluitSinds 1 januari 2014 is het vervangingsbesluit goedgekeurd waardoor het WRIJ heeft besloten om volledig digitaal te gaan werken. Geen papier meer, alles gaat digitaal. Maar, alle informatie digitaliseren gaat niet zomaar, dit is een proces wat doorlopen moet worden. Lees in deze praktijkcase meer over het proces dat het WRIJ heeft doorlopen en welke keuzes en beslissingen zijn genomen.

Bekijk 'Op weg naar vervangingsbesluit'

Decentralisering en Digitalisering

Decentralisering en DigitaliseringDigitalisering is erg belangrijk voor optimale communicatie en interactie tussen inwoners en de overheid. Maar allen met het digitaliseren van de beschikbare informatie kom je er niet. Digitaal werken vereist ook een bepaalde mindset. Judith de Groot werkt voor de gemeente Hoogezand-Sappemeer en geeft in deze praktijkcase haar visie op digitaal werken. Lees snel verder in de praktijkcase!

Bekijk 'Decentralisering en Digitalisering'

Digitale handtekening versus pen en papier: de voordelen op een rij

Digitale handtekening versus pen en papier: de voordelen op een rijSteeds meer mensen maken gebruik van een digitale handtekening. Maar aan welke regels moet een digitale handtekening volgens de wet voldoen? En wat zijn de voordelen van een digitale handtekening? Deze brochure gaat in op deze en andere vragen over een digitale handtekening. Een van de grootste voordelen van een digitale handtekening is dat het een zichtbare en leesbare handtekening is.

Bekijk 'Digitale handtekening versus pen en papier: de voordelen op een rij'

Gemeente Opglabbeek optimaliseert documentenstroom met Corsa

Gemeente Opglabbeek optimaliseert documentenstroom met CorsaDe gemeente Opglabbeek besloot in 2011 te kiezen voor het documentbeheersysteem Corsa van BCT. Ze hadden de behoefte aan transparante en betere informatiestromen. Medewerkers vinden met Corsa binnen luttele seconden de documenten waar zij naar op zoek zijn en de postregistratie verloopt ook digitaal. Volgens Michiel Tijskens - Communicatieverantwoordelijke gemeente Opglabbeek – is dit de meest ingrijpende verandering sinds de invoering van de pc.

Bekijk 'Gemeente Opglabbeek optimaliseert documentenstroom met Corsa'

Substitutie – Verzekerd digitaal werken

Substitutie – Verzekerd digitaal werkenTegenwoordig zijn de meeste organisaties wel bezig met digitalisaties maar vele van deze organisaties zijn nog niet volledig digitaal. In deze organisaties wordt gewerkt in een hybride informatielandschap en is het een grote stap om te beslissen volledig te digitaliseren. In dit document leest u hoe u van het hete hangijzer van digitalisatie een doorslaand succes kan maken.

Bekijk 'Substitutie – Verzekerd digitaal werken'

Dienst Metro Amsterdam op het goede spoor dankzij informatiedigitalisering

Dienst Metro Amsterdam op het goede spoor dankzij informatiedigitaliseringLuuc Elzinga, manager ICT/Informatie binnen de Dienst Metro Amsterdam, en Wouter Kuiper, adviseur documentbeheer, werken dagelijks samen met onder meer de projectleider EDM Decos, DIV-medewerkers en collega’s met een ICT/informatievraag. Deze kunnen eenvoudiger beantwoord worden en intensieve digitale samenwerking is mogelijk dankzij de invoering van het documentmanagement systeem EDM Decos en professioneel documentmanagement. In deze whitepaper leest u over de implementatie van het documentmanagementsysteem EDM Decos bij Metro Dienst Amsterdam.

Bekijk 'Dienst Metro Amsterdam op het goede spoor dankzij informatiedigitalisering'

Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving

Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhavingIn dit document vertelt Anne Schipper, Directeur van Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) hoe provincie Gelderland en de tien aangesoloten gemeenten zijn overgestapt naar digitalisering. Schipper vertelt welke hoe de ODR hun informatiestromen hebben gedigitaliseerd en welke stappen zij hivoor hebben ondernomen en aan welke uitdagen zij zijn ontkomen.

Bekijk 'Digitaal informatiebeheer als basis voor efficiënt toezicht en handhaving'

Digitaliseer al uw documentatie en bespaar tijd en kosten

Digitaliseer al uw documentatie en bespaar tijd en kostenPapier wordt steeds minder gebruikt op de werkvloer, maar dit gaat echter niet geheel vlekkeloos. Het blijkt dat gemeentes toch moeite hebben bij het vernietigen van papieren documentatie. Hierdoor ontstaat er een hybride informatiestroom die onnodige kosten met zich meebrengen. De oplossingen hiervoor is vrij simpel, namelijk: substitutie. Lees in deze whitepaper vrijblijvend hoe u digitalisering geheel kan implementeren binnen uw organisatie.

Bekijk 'Digitaliseer al uw documentatie en bespaar tijd en kosten'

Wijzigingen archiefwet en regelgeving

Wijzigingen archiefwet en regelgevingIn 2012 is er veel gebeurd op het gebied van Archiefwet en –regelgeving. De wijzigingen werden inhoudelijk behandeld tijdens verschillende workshops door heel het land. In deze whitepaper worden de belangrijkste aandachtspunten,discussies en vragen behandeld omtrent de workshops over de veranderingen van Archiefwet en- regelgeving. Daarnaast worden ook de knelpunten besproken waar andere overheidsinstanties tegenaan lopen en wordt er puntsgewijs de toegevoegde waarde van de aanpassingen van de Archiefwet- en regelgeving besproken.

Bekijk 'Wijzigingen archiefwet en regelgeving'

Substitutie volgende stap op weg naar vergaande digitalisering

Substitutie volgende stap op weg naar vergaande digitaliseringEr wordt door de provincie Drenthe al enige tijd gesleuteld om de processen en informatie zoveel mogelijk te digitaliseren. Het uiteindelijke doel is om helemaal geen papier meer nodig te hebben. Om op dit punt te komen moet er wel een officieel vervangingsbesluit genomen worden over substitutie van papier door digitaal op het gebied van zowel processen als informatie. Om dit besluit echter te kunnen nemen moet er kunnen worden aangetoond dat binnen de organisatie alles rondom digitalisering in orde is.

Bekijk 'Substitutie volgende stap op weg naar vergaande digitalisering'

De 7 belangrijkste valkuilen bij e-dienstverlening

De 7 belangrijkste valkuilen bij e-dienstverleningIn de whitepaper ‘De 7 zonden bij e-dienstverlening’ krijgt u een overzicht van zeven uitdagingen waar gemeentelijke organisatie tegen aanlopen als zij een e-dienstverlening willen implementeren. Bekijk het overzicht van ‘De 7 zonden bij e-dienstverlening’ en lees de tips en trucs van drie verschillende IT-professionals die uitleggen hoe u e-dienstverlening het beste kan implementeren binnen uw gemeentelijke organisatie.

Bekijk 'De 7 belangrijkste valkuilen bij e-dienstverlening'

Het digitaliseren van dossiers: zorg dat u deze fouten niet maakt

Het digitaliseren van dossiers: zorg dat u deze fouten niet maaktHet nieuwe werken, werken 3.0 etc. allen gaan ze over het digitaliseren van werkzaamheden. Bij het digitaliseren van documentatie moeten organisaties zich een aantal dingen afvragen voordat zij het digitalisatieplan doorvoeren in de organisatie. Zo moet men denken aan het toekomstig gebruik van de documentatie en de kwaliteit van de digitalisatie. Ontwijk de valkuilen van het digitaliseren van uw documentatie en bekijk de tips en trucs in deze whitepaper.

Bekijk 'Het digitaliseren van dossiers: zorg dat u deze fouten niet maakt'

De 7 belangrijkste valkuilen bij substitutie

De 7 belangrijkste valkuilen bij substitutieDe verplichte machtiging voor permanent te bewaren archiefbescheiden is in 2013 komen te vervallen en hierdoor denken veel overheidsinstanties dat het gemakkelijker is om substitutie door te voeren. Als u wilt overstappen naar digitale documentatie, dan komen er meer dingen bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan informatiebeleid, het nieuwe werken en een goede inrichting van hard- en software. Lees in dit document de 7 belangrijkste valkuilen bij substitutie.

Bekijk 'De 7 belangrijkste valkuilen bij substitutie'

Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdiensten

Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdienstenEr zijn in Nederland sinds de start van 2013 ongeveer 28 regionale uitvoeringsdiensten (RUD’s). Deze uitvoeringsdiensten gaan voor onder meer voor provincies en gemeenten taken uitvoeren. Deze taken zijn voornamelijk gericht op het verlenen, het toezicht houden en het handhaven van omgevingsvergunningen. De organisaties die hun taken gaan laten uitvoeren door de RUD’s zijn al volop bezig met de voorbereidingen.

Bekijk 'Nieuwe ontwikkelingen – de regionale uitvoeringsdiensten'

Klantgericht werken – hoe bereik ik dat?

Klantgericht werken – hoe bereik ik dat?In de digitale wereld van vandaag volgen technologische veranderingen en ontwikkelingen elkaar snel op en raken we door de hoeveelheid data het overzicht eenvoudig kwijt. Zo gaat er achter een simpele aanvraag van een uitreksel GBA een heel proces schuil. De hoeveelheid manieren waarmee deze aanvraag kan worden ingediend maakt het er allemaal ook niet makkelijk op. Hierdoor dient Antwoord© als referentiekader voor gemeenten bij de opbouw van een Klant Contact Centrum (KCC) als loket voor de burger.

Bekijk 'Klantgericht werken – hoe bereik ik dat?'

De invloed van het Nieuwe Werken op de DIV

De invloed van het Nieuwe Werken op de DIV‘Het Nieuwe Werken’ staat volop in de aandacht. Er is veel over gezegd en geschreven waardoor het HNW ondertussen een begrip is geworden. Een begrip dat op verschillende manieren en vanuit verschillende invalshoeken wordt uitgelegd. Om een flexibele werkomgeving mogelijk te maken, moet de organisatie eerst door een enorm traject van opruimen, verhuizen en vooral ‘wennen’.

Bekijk 'De invloed van het Nieuwe Werken op de DIV'

Checklist voor archiefvormers: de eisen Duurzaam Digitaal Depot toegepast

Checklist voor archiefvormers: de eisen Duurzaam Digitaal Depot toegepastRodin is de afkorting voor Referentiekader Opbouw Digitaal Informatiebeheer. Het Rodin project is tot stand gekomen naar aanleiding van de Nieuwe Archiefregeling. Met Rodin beschikken organisaties over een checklist, waarmee een 0-meting over de digitale beheersomgeving in de organisatie gemaakt kan worden. In dit artikel leest u een interview met twee vertegenwoordigers die Rodin mee ontwikkelden.

Bekijk 'Checklist voor archiefvormers: de eisen Duurzaam Digitaal Depot toegepast'

De Baseline Voor Gemeenten In Het Kort

De Baseline Voor Gemeenten In Het KortDe Baseline beoogt een kader te bieden dat eenheid en duidelijkheid creëert in de wirwar van wet- en regelgeving die het informatiedomein raakt. Gepresenteerd onder de noemer ‘praktisch – samen – toekomstgericht’ is de Baseline ook echt toepasbaar. Met de Baseline voer je een APK uit op de kwaliteit van de (digitale) documentaire informatievoorziening.

Bekijk 'De Baseline Voor Gemeenten In Het Kort'
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!