Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Onderscheiden met jouw corporate identity

Corporate identity is een veelbesproken onderwerp en zal wellicht bekend in de oren klinken. Maar wat een corporate identity nu precies inhoudt en hoe je deze kunt toepassen in het voordeel van jouw organisatie is voor velen onduidelijk. Verschillende definities en termen als corporate image en corporate identity mix maken het je er dan ook niet gemakkelijker op. Daarom hebben wij het begrip corporate identity (bedrijfsidentiteit) hieronder voor je opgehelderd en leggen we je uit hoe jij hier voordeel uit kunt halen.

Corporate identity vs Corporate image

Er is een grote variëteit aan definities en synoniemen voor het begrip Corporate identity. We zijn daarom ook niet van plan er nog één aan toe te voegen. De essentie van de identiteit kan meer zijn dan alleen de bedrijfscultuur (‘Wie zijn wij?’), het is ook wat de organisatie doet voor het creëren van een goede perceptie binnen de gewenste markt. Daarbij gaat het niet om imago (corporate image), het beeld dat de markt van jouw organisatie heeft, maar juist om hoe dit beeld wordt gevormd. De corporate identity staat aan de basis van het vormen van dat imago. De corporate identity beïnvloedt het imago door middel van de persoonlijkheid (visie, missie, doelen), het gedrag, de visuele identiteit en de communicatie van jouw organisatie. Deze ‘instrumenten’ worden samen ook wel de corporate identity mix genoemd en kunnen helpen om een sterke corporate identity te creëren.

Concurreer met jouw corporate identity

Een sterke corporate identity is een cruciaal instrument om het beeld dat mensen van jouw product of service hebben, te beïnvloeden. In de snel veranderende markt van vandaag is het van belang om een sterke en onderscheidende corporate identity vast te stellen. De volgende vier redenen leggen uit waarom. 

1. Samenhang
Zorg ervoor dat je een consistente ‘brand identity’ creëert. Dit zorgt ervoor dat iedere willekeurige werknemer bij iedere klant, stakeholder of organisatie dezelfde boodschap uitdraagt.

2. Expertise
Een sterke corporate identity helpt in het uitdragen van jouw ‘brand’ als zijnde een betrouwbare expert binnen het desbetreffende vakgebied.

3. Betrouwbaarheid
Een goed doordachte corporate identity helpt bij het standaardiseren van de visuele representatie van jouw ‘brand’ over alle kanalen. 

4. Differentiatie
Een sterke corporate identity onderscheid jouw organisatie van de concurrentie en zorgt ervoor dat jouw ‘brand’ makkelijk te herkennen is door ontwerp, communicatie en ondernomen acties.

Zo zie je dat een sterke corporate identity kan bijdragen aan jouw ‘brand’. De corporate identity alléén heeft echter nog de juiste middelen nodig voor het bereiken van de gewenste ‘branding’.

Van corporate identity naar brand identity

Het succes van jouw ‘brand identity’, ook wel het merk van jouw organisatie, is zoals gezegd sterk afhankelijk van de vier bovengenoemde aspecten. Om deze aspecten te verbeteren en daarmee indirect te werken aan het imago van jouw organisatie, is het van belang om de visuele representatie van jouw organisatie te waarborgen. Dit kan door het managen van de zogenoemde huisstijl. Je huisstijl is immers de basis van corporate identity.

De huisstijl bevat alle visuele elementen van jouw organisatie die worden toegepast op alle documenten, websites, presentaties, e-mails, etc. die jouw organisatie uitdraagt. Door deze huisstijl vast te leggen in sjablonen of templates zorg je ervoor dat deze huisstijl op alle visuele output van jouw organisatie hetzelfde is.

Met de huisstijlbewaking software van iWRITER zorg je ervoor dat correspondentie altijd eenduidig en foutloos is én in de juiste huisstijl. Met de slimme tool van iWRITER kun je eenvoudig alle huisstijl elementen toevoegen aan een document, ongeacht of dit een offerte of een bedrijfspresentatie is.