3 tips om snel met iWRITER aan de slag te gaan

Met iedere nieuwe versie van iWRITER nemen de mogelijkheden toe. De basis blijft echter hetzelfde: documentcreatie op basis van sjablonen. In deze blog een aantal tips over hoe je eenvoudig en snel met iWRITER aan de slag gaat. De iWRITER basisfunctionaliteiten:
• Benut wat er al is;
• Houd het eenvoudig;
• Neem niet zomaar 1-op-1 over.

1. Benut wat er al is

Gelukkig hoeft een sjabloonontwerper niet blanco te beginnen. In de organisatie worden al documenten gemaakt. Neem deze als uitgangspunt voor het maken van de sjablonen. Een brief bijvoorbeeld. Brieven worden over het algemeen veel gebruikt en hebben vaak een simpele opbouw. Ideaal om mee te starten dus. Door de bestaande brief weet je al hoe de lay-out en huisstijl van de nieuwe sjablonen eruit gaan zien en heb je goed zicht op het soort inhoud.

2. Houd het eenvoudig

Dit lijkt een open deur, maar in werkelijkheid is het één van de valkuilen die een snelle (en goede) implementatie in de weg staat. iWRITER is zeer uitgebreid. Sjabloonontwerpers willen daarom alle functionaliteiten benutten. Maar voor het maken van (basis)sjablonen is slechts een deel van de functionaliteiten nodig. In principe heb je voldoende aan een sjabloon die bestaat uit tekst en velden. Andere elementen hoef je nog niet te gebruiken. Wanneer de basissjablonen in gebruik zijn en je al langer met iWRITER werkt, kun je de sjablonen uitbreiden met bijvoorbeeld bouwstenen en datakoppelingen.

3. Neem niet zomaar 1-op-1 over

Stel je wilt snel een nieuw sjabloon creëren en je hebt al een voorbeelddocument in Word gemaakt. Logisch dat je dit document als iWRITER-sjabloon wilt opslaan. Toch raden wij dat af. Door het 1-op-1 overnemen van Word-documenten naar iWRITER-sjablonen kunnen er fouten optreden doordat er allerlei velden, codes en formules meekomen. Om deze fouten te voorkomen, kun je het beste beginnen met een leeg iWRITER-sjabloon waarin je platte tekst toevoegt. Op de plaatsen waar variabele gegevens moeten komen, voeg je iWRITER-velden in. Dit lijkt misschien omslachtig, maar op deze manier kom je niet voor onaangename verrassingen te staan!

Conclusie

iWRITER heeft vele mogelijkheden. Hoe nieuwer de versie, hoe uitgebreider de mogelijkheden zijn. Toch wil je als starter vooral de basisfunctionaliteiten weten. Daarom is het goed om een simpel document, een brief bijvoorbeeld, te kiezen waarvan je de stijl en inhoud gebruikt om vanuit een blanco iWRITER-sjabloon, jouw sjabloon op te bouwen. Of kom naar de gratis basis workshop van iWRITER.

 
Heb je al enige ervaring in het maken van iWRITER-sjablonen? Leer dan alle andere functionaliteiten kennen. Er zal een wereld voor je open gaan. Veel succes!

 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!