Dynamics CRM 2013: een grote stap vooruit

Dynamics CRM 2013 is nu bijna een jaar op de markt. Wat is er allemaal gewijzigd? En wat is de meerwaarde van deze nieuwe versie?

Een nieuwe weg met Dynamics CRM 2013
Met deze nieuwe versie van CRM is Microsoft een nieuwe weg ingeslagen: Dynamics CRM 2013 moet de gebruiker overal en altijd ondersteunen in het werkproces. De basisgedachte achter Dynamics CRM 2013 is dat de gebruiker visuele ondersteuning krijgt bij het doorlopen van het werkproces waar hij/zij bij betrokken is. Voor iedere stap in het proces ziet de gebruiker welke acties er zijn en kan hij aangeven wat de status is.

Daarnaast is de gebruiker in staat om zijn werk zelf in te delen. Dynamics CRM ondersteunt Het Nieuwe Werken volledig. Zo voorziet Microsoft met de komst van Dynamics CRM 2013 in het mobiel gebruiken van CRM door zowel tablet- (Windows 8 en iPad) als smartphone-apps (Windows Phone, iPhone en Android) te leveren. Een nadeel van het nieuwe CRM is te vinden in de introductie van business rules voor het doorvoeren van aanpassingen. Een goed alternatief voor JavaScript. Helaas geeft Microsoft hier een vinger, terwijl je als beheerder/aanpasser toch echt die hele arm wil.

Uitgebreide rapportagemogelijkheden
Ook de rapportagemogelijkheden zijn uitgebreid. Naast dashboards en SSRS (SQL Server Reporting Services) rapporten heeft Microsoft Power BI geïntroduceerd. Met Power BI wil Microsoft een extra niveau aanbrengen tussen dashboards (dashboards zijn voor de gebruiker laagdrempelig, maar bieden beperkte mogelijkheden) en rapporten (SSRS vereist kennis en vaardigheden, maar biedt enorm veel mogelijkheden). Power BI is geïntegreerd met Excel, de applicatie die voor veel gebruikers erg vertrouwd is. Power BI-rapportages in combinatie met nauwkeurige data, bieden management en directie de mogelijkheid om efficiënter en sneller te sturen.

Interessante overnames zorgen voor uitbreiding CRM
Microsoft heeft in 2013 een drietal interessante overnames gedaan, die het palet van mogelijkheden binnen Dynamics CRM 2013 enorm uitbreiden en die ook aansluiten bij de behoefte van veel (toekomstige) gebruikers.

Marketing
De eerste overname van Microsoft betrof MarketingPilot, dat inmiddels is omgedoopt tot Dynamics Marketing. Dynamics Marketing maakt het mogelijk om via bijvoorbeeld e-mail, website en social media (multi channel) marketingcampagnes op te zetten, bij te houden en te beoordelen.

Social media
Daarnaast heeft Microsoft NetBreeze - gespecialiseerd in het monitoren van social media - overgenomen en de naam Microsoft Social Listening gegeven. Social Listening is een standalone, online dienst die gemakkelijk opgenomen kan worden in Dynamics CRM. Zoals de naam al zegt: deze dienst monitort de activiteiten en het sentiment op social media.

Customer service
Als laatste is Parature overgenomen, een bedrijf gespecialiseerd in online customer service. Door de Parature software op te nemen in Dynamics CRM wordt het gehele proces van (pre-) sales tot after sales ondersteund.

Een product van deze tijd
Microsoft heeft met Dynamics CRM 2013 een product van deze tijd neergezet. De aangebrachte verbeteringen zijn een welkome aanvulling en ik denk dat veel gebruikers enthousiast worden van het dagelijks gebruik.

Is Dynamics CRM 2013 daarmee altijd de beste keuze voor u? Nee, vanzelfsprekend wordt er door Centric een uitgebreide analyse gedaan om te kijken of en hoe Dynamics CRM het best voor uw organisatie kan worden ingezet.

Frank Jan Koole is werkzaam als CRM-consultant bij Centric. Frank Jan richt zich daarbij op Dynamics CRM 2011, Dynamics CRM 2013 en de integratie met Exchange. Eén van zijn focusgebieden is PowerBI voor Dynamics CRM.

 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de Eburg nieuwsbrief!